Water maakt je gezond en slank

Water is heel belangrijk voor je, het behoort tot je eerste levensbehoefte. Je lichaam bestaat voor twee derde uit water. Je kan niet zonder water: vier dagen geen water drinken betekent dat je dit niet zal overleven, terwijl je vier weken zonder voedsel kan. Water heeft veel cruciale taken in je lichaam, het is goed voor je spijsvertering, je wordt er slank van én je krijgt er ook een stralende huid door.


water maakt je gezond en slank

Wat doet water voor jou?

Je staat er natuurlijk niet elke dag bij stil, maar water hebben we nodig voor een heleboel activiteiten die in ons lichaam plaatsvinden.

  • Het zorgt er namelijk voor dat voedingsstoffen worden aangevoerd en gemakkelijker worden opgenomen.
  • Water regelt ook onze lichaamstemperatuur, zodat als we het te heet hebben, we gaan zweten.
  • Ons bloed circuleert erdoor, we verteren voedsel beter, ook zorgt het voor een makkelijke stoelgang.
  • En niet in het minst, water zorgt er ook voor dat we overtollige en giftige stoffen (zoals mycotoxinen die candida produceert) uit kunnen scheiden via onze nieren.

Dat is al heel veel wat water doet, maar water kan nog veel meer…

Droge en doffe huid

Heb je last van een doffe droge huid? Vaak komt dit door een tekort aan water in je lichaam.
We verliezen op een dag veel water! Je realiseert het je misschien niet, maar per dag verbruik je water door de aanmaak van speeksel (1 liter) en urine (1.5 liter) en verder verlies je ook vocht alleen al door te ademen (0.5 liter). En dan tel ik nog niet eens het vochtverlies via zweet!
Al dit verlies van vocht dien je aan te vullen, niet alleen met water drinken, ook voeding bevat vocht. Wist je dat 90% van verse (rauwe) groenten en fruit water bevatten? Dus nog een goede reden om veel rauwe groenten en fruit (maximaal 2 stuks per dag) te eten. De oplossing tegen al dit verlies van vocht is heel simpel: ga meer water drinken. En wel (minimaal) 2 liter per dag!

Water maakt slank


Water zorgt ervoor dat je slank blijft of wordt! Vaak halen mensen namelijk een hongergevoel en dorst door elkaar. Door het drinken van water is je hongergevoel snel verdwenen en neem je geen onnodige calorieën meer tot je. Dus voel je dat je honger hebt? Bedenk dan even wanneer je voor het laatst gedronken hebt, misschien heb je nu wel gewoon dorst? Wanneer je niet zeker weet of je nu honger of dorst hebt, kun je voordat je aan je maaltijd/tussendoortje gaat beginnen een glas water drinken.



 

Vermijd suikerhoudende dranken

Veel suiker leidt tot vocht vasthouden, candida en een disbalans in je hormonen. Deze kunnen weer leiden tot onder andere overgewicht!

Suiker komt niet alleen in snoep of koek voor, maar ook in frisdrank en fruitsapjes… Wist je dat 1 blikje frisdrank 9 suikerklontjes bevat? En een doorsnee flesje winkelvruchtensap 11 koffielepels suiker?

Nu denk je misschien, maar ik pers zelf mijn fruitsap, toch lekker gezond? Niet dus! Ook deze verse fruitsappen bevatten veel suikers. Van nature, maar even slecht. Neem ook liever geen light frisdranken en vermijdt de klontjes suiker in je thee en koffie. Zoetjes zijn geen goede vervanger voor suiker!

Wil je weten waarom je verse sappen, light dranken en zoetjes beter kunt vermijden? Lees dan Alles wat je moet weten over suiker en 8 Tips om “verborgen” suiker te beperken.

Beperk koffie en cafeïne


Wellicht weet je het al, maar cafeïne heeft veel ongezonde eigenschappen. De belangrijkste zijn:

  • Cafeïne vernauwt de bloedvaten. En dat is dus iets wat je (weg: eigenlijk) niet wilt voor je bloedsomloop!
  • Cafeïne heeft een negatieve invloed op je microbioom (darmflora)
  • Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam minder gelukshormoon aanmaakt.

Wees dus beperkt in het drinken van koffie en andere cafeïne rijke dranken!



Wees matig met alcohol

Natuurlijk wil je af en toe genieten van een glas alcohol, daar is niets mis mee. Realiseer je echter, dat alcohol vele negatieve effecten heeft op je gezondheid. 4
Alcohol drijft vocht af en je lever ervaart alcohol als een gif! Maar dat is niet het enigste nadeel van alcohol… het bevat ook suiker en gist en hier zijn candida gisten dol op!
Alcohol zorgt er tevens voor dat je sneller verouderd, omdat het aan de eiwitten in je cellen gaat kleven. En alcohol maakt je dik. Niet alleen omdat het veel calorieën bevat, maar omdat het een slechte invloed heeft op allerlei processen in je lever en vetweefsel waardoor je nog sneller meer kilo’s erbij krijgt!

Tips voor een gezonde vochthuishouding

  • Drink minimaal 2 liter water per dag
  • Drink kruidenthee i.p.v ‘gewone’ thee
  • Neem maximaal 3 koffie per dag
  • Drink maximaal 1-2 glazen alcohol
  • Voor elke kop koffie of glas alcohol heb je 1 glas water éxtra nodig
  • Heb je moeite om 2 liter water te drinken per dag? Zet een fles water op een goede zichtbare plaats, zodat je eraan herinnerd wordt om deze leeg te drinken.
  • Verder kun je er een paar stukjes verse limoen in doen en dit goed laten trekken. Zo maak je je eigen Spa Groen!

 

Wilt u ook aan de slag met uw eet- en drinkpatroon?


Maak dan een afspraak voor een consult persoonlijke voedingsanalyse. Hierin bespreken we vragen als:

  • “Eet ik wel gezond (genoeg)?”
  • “Past mijn huidige eetpatroon wel bij mij?”
  • “Hoe kan ik mijn eetpatroon praktisch gezien het makkelijkst aan mijn omstandigheden aanpassen?”


persoonlijk consult

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software