Wat u moet weten om griep de baas te blijven

Elke winter slaat de griep toe, we worden er niet blij van. De meesten weten wel dat een goede weerstand belangrijk is om griep zo veel mogelijk te voorkomen dan wel de griepverschijnselen te verminderen. Steeds meer onderzoek laat zien dat uw darmflora dan wel in balans moet zijn.


griep de baas blijven

Symptomen van griep

Het griepvirus (meestal influenza A of B) is een infectie van de luchtwegen. De meeste vóórkomende symptomen van griep zijn:

  • Verhoogde lichaamstemperatuur, die afgewisseld kan worden met koude rillingen
  • Verstopte en/of loopneus, zere keel, hoesten
  • Pijn in het hoofd, spieren en/of gewrichten
  • (Extreme) vermoeidheid

Kinderen kunnen daarbij ook klachten hebben van het maagdarmkanaal zoals misselijkheid, braken en diarree.

Microbioom, slijmvliezen & immuunsysteem

Alle plekken op uw lichaam die blootstaan aan de buitenwereld worden bewoond door een ‘flora van micro-organismen, ook wel het microbioom genoemd. Het omvat triljoenen microscopisch kleine ‘beestjes’, bestaande uit heel veel verschillende bacteriën, gisten, schimmels en virussen [ref. 1-3]. Het is een samenstelling van zowel ‘goede’ als ‘foute’ bacteriën en andere beestjes. Deze samenstelling is voor ieder mens uniek, zelfs bij eeneiige tweelingen. Hoe groter de diversiteit aan bacteriën binnen het microbioom is, hoe gezonder u bent.
De locaties waar uw lichaam bloot staat aan de buitenwereld worden bedekt met slijmvliezen. Het geheel van alle slijmvliezen wordt ook wel het Common Mucosal Immune System (CMIS) genoemd. De slijmvliezen die hieronder vallen zijn:

  • Neus
  • Mond
  • Keel
  • Longen
  • Huid
  • Ogen
  • Darmen
  • Het gebied betreffende de urinewegen en geslachtsorganen


griepvirus

In al deze slijmvliezen is uw immuunsysteem aanwezig en actief. Ze bestaan uit verschillende cellen en structuren die met elkaar in verbinding staan [ref. 4, 5]. Ze vormen de eerste barrière tegen allerlei ongewenste invloeden van buitenaf. Zo kan uw immuunsysteem adequaat optreden tegen een griepvirus (influenza) dat via uw neus binnenkomt.
De darmflora verdient binnen het CMIS extra aandacht, omdat het een cruciale rol speelt in uw immuunsysteem. Uw maagdarmstelsel is in totaal 9 meter lang, van mond tot kont. Wanneer u uw darmen zou plat strijken en uitvouwen dan hebben ze een oppervlakte ter grootte van een tennisveld. Op dit tennisveld ‘woont’ uw darmflora. Dit tennisveld staat dus bloot aan de buitenwereld. Uw lichaam wil niets ‘binnen’ krijgen (in uw bloedbaan) wat er niet thuishoort. Daarom is ongeveer 80% van uw gehele immuunsysteem gehuisvest in uw darmen.

Taken van darmflora / micobioom

Uw darmflora bestaat uit heel veel verschillende goede bacteriën die een sleutelrol spelen in uw gezondheid. Ze dragen bij aan talrijke functies: naast het zorgen voor een optimale vertering van voeding zijn ze onmisbaar voor een goede afweer. Ze hebben onder andere de volgende belangrijke taken [ref. 6-10]:

  • produceren van stoffen die fungeren als voeding voor uw darmwandcellen
  • produceren van bepaalde vitaminen, zoals B vitaminen en vitamine K
  • normaliseren van de darmmobiliteit (beweeglijkheid)
  • produceren van slijm voor een goed opbouw van uw darmslijmvlies
  • produceren van stoffen die uw darmen beschermen
  • versterken van uw immuunsysteem
  • beschermen tegen ziektekiemen

Relatie tussen griepvirus en microbioom

Waarom is uw darmflora/ microbioom zo belangrijk ten aanzien van een griepvirus (influenza)? Onderzoekers kwamen erachter dat uw microbioom u beschermt tegen het griepvirus [ref. 11-15]. Wanneer het microbioom uw immuunsysteem stimuleert, is het effectief tegen het influenzavirus .
Uit deze onderzoeken blijkt dat de bacterieflora in de darmen en de luchtwegen een belangrijke rol spelen in het beperken van een griepvirusinfectie door uw immuunsysteem aan te zetten tot een adequate reactie.

Darmflora uit balans?

Hier ligt dan ook de sleutel voor het zo goed mogelijk voorkómen dan wel verminderen van griep(verschijnselen). Echter, uw darmflora heeft het zwaar te verduren tegenwoordig. Het staat bloot aan allerlei ongunstige factoren waardoor het uit balans kan raken. We noemen dit ook wel dysbiose. De goede darmbacteriën nemen af en de foute darmbacterien, gisten en schimmels kunnen gaan groeien.
Gezien de vele belangrijke functies van uw darmflora kunt u begrijpen dat een (chronische) dysbiose vérstrekkende gevolgen kan hebben. Niet alleen voor uw darmen zelf, maar ook voor de rest van uw lichaam. Dysbiose kan leiden tot allerlei voedingstekorten doordat voedingsstoffen veel minder goed opgenomen kunnen worden. Hieronder vallen onder andere zink en vitamine C, die beide van groot belang zijn voor uw immuunsysteem. Tevens produceert uw darmflora dan veel minder gezonde stoffen, waaronder vitamines, waardoor uw weerstand afneemt. Kortom, uw immuunsysteem verzwakt waardoor u veel minder goed beschermd bent en daardoor vatbaarder voor allerlei ziektekiemen, waaronder het griepvirus.
 

Conclusie

Uw darmflora speelt dus een cruciale rol in uw gehele gezondheid en met name in uw immuunsysteem. Wilt u griep zoveel mogelijk proberen te voorkómen dan wel de griepverschijnselen verminderen, dan is het van belang om uw darmflora zo veel mogelijk in balans te houden zodat het zo optimaal mogelijk kan functioneren en uw immuunsysteem sterk genoeg is om een griepvirus te weerstaan.

 

Tips voor een gezonde darmflora


Gezien het uniek zijn van uw darmflora is een persoonlijke analyse en behandeling de meest effectieve aanpak voor het in balans brengen van uw darmflora. Toch kunt u zelf ook een aantal acties ondernemen om uw darmflora zo veel mogelijk in een balans te brengen en te houden:

salade
  • Eet zo gezond en gevarieerd mogelijk: voldoende groente- en fruitvezels, daar zijn uw goede darmbacteriën dol op
  • Eet zo puur en vers mogelijk, het liefst biologisch, zodat u allerlei ongewenste stoffen vermijdt die uw goede darmbacteriën vernietigen. Hieronder vallen E-nummers, transvet, resten van antibiotica en groeihormoon en bestrijdingsmiddelen.
  • Naast voeding zijn er nog een aantal andere factoren die van invloed zijn op uw darmflora en immuunsysteem:
    • Medicatie: Vermijd zoveel mogelijk medicatie zoals antibiotica, maagzuurremmers, pijnstillers, de pil, etc.
    • Slaap en regelmaat: zorg voor voldoende nachtrust en sta zoveel mogelijk om dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd naar bed
    • Stress: probeer stress zoveel mogelijk te beperken. Het ondermijnt uw darmflora en immuunsysteem.
    • Lichaamsbeweging in de buitenlucht: ga (minimaal) drie maal per week 30-45 minuten matig intensief bewegen en maak elke dag een wandeling van minimaal 30 minuten.
  • Verder zijn er een aantal voedingssupplementen en kruiden die kunnen helpen uw darmflora en weerstand te ondersteunen. Welke voor u goed zijn hangt af van uw gezondheidssituatie, voedingspatroon en leefstijl. Een persoonlijk advies is hier absoluut op zijn plaats, omdat voedingssupplementen en kruiden in verschillende vormen en soorten voorkomen én ze ook een negatieve uitwerking kunnen hebben in uw situatie.

 

Hulp nodig?

Hebt u hulp nodig om uw darmflora weer in balans te krijgen en zo o.a. griep te helpen voorkómen?
Ik help u er graag bij.


persoonlijk consult

 

Wilt u meedoen met een heel klein onderzoekje?

Na het verzenden van uw keuze krijgt u hieronder automatisch een overzicht van alle ingevulde keuzes tot nu toe.
 

 

Referenties


Hieronder een kleine selectie van relevante wetenschappelijke artikelen die ik in bovenstaand artikel heb geraadpleegd. Er zijn er nog veel meer (letterlijk duizenden!), teveel om hier te noemen.

  1. Bianconi E, Piovesan A, Facchin F, Beraudi A, Casadei R, et al. 2013. An estimation of the number of
    cells in the human body. Ann. Hum. Biol. 40:463–71
  2. HaoWL, Lee YK. 2004. Microflora of the gastrointestinal tract: a review. MethodsMol. Biol. 268:491–502
  3. Whitman WB, Coleman DC, Wiebe WJ. 1998. Prokaryotes: the unseen majority. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 95:6578–83
  4. McDermott, M.R., and J. Bienenstock. 1979. Evidence for a common mucosal immunologic system. I. Migration of B immunoblasts into intestinal, respiratory, and genital tissues. J. Immunol. 122:1892–1898.
  5. McDermott, M.R., D.A. Clark, and J. Bienenstock. 1980. Evidence for a common mucosal immunologic system. II. Influence of the estrous cycle on B immunoblast migration into genital and intestinal tissues. J. Immunol. 124:2536–2539.
  6. Gill SR, Pop M, Deboy RT, Eckburg PB, Turnbaugh PJ, et al. 2006. Metagenomic analysis of the human distal gut microbiome. Science 312:1355–59
  7. Buffie CG, Pamer EG. 2013. Microbiota-mediated colonization resistance against intestinal pathogens. Nat. Rev. Immunol. 13:790–801
  8. Maynard CL, Elson CO, Hatton RD, Weaver CT. 2012. Reciprocal interactions of the intestinal microbiota and immune system. Nature 489:231–41
  9. Hill DA, Hoffmann C, Abt MC, Du Y, Kobuley D, et al. 2010. Metagenomic analyses reveal antibiotic induced temporal and spatial changes in intestinal microbiota with associated alterations in immune cell homeostasis. Mucosal Immunol. 3:148–58
  10. Mazmanian SK, Liu CH,Tzianabos AO, Kasper DL. 2005. An immunomodulatorymolecule of symbiotic bacteria directs maturation of the host immune system. Cell 122:107–18
  11. Christopher M, Robinson and Julie K. Pfeiffer. 2014. Viruses and the Microbiota. Annu Rev Virol. 1: 55-69
  12. Dolowy WC, Muldoon RL. 1964. Studies of germfree animals. I. Response of mice to infection with influenza A virus. Proc. Soc. Exp. Biol. Med. 116:365–71
  13. Ichinohe T, Pang IK,Kumamoto Y, PeaperDR, Ho JH, et al. 2011. Microbiota regulates immune defense against respiratory tract influenza A virus infection. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 108:5354–59
  14. AbtMC, Osborne LC,Monticelli LA,Doering TA, AlenghatT, et al. 2012. Commensal bacteria calibrate the activation threshold of innate antiviral immunity. Immunity 37:158–70
  15. Wang J, Li F, Sun R, Gao X, Wei H, et al. 2013. Bacterial colonization dampens influenza-mediated acute lung injury via induction of M2 alveolar macrophages. Nat. Commun. 4:2106

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software