Voedingstips voor een candida-proof vakantie

De meeste mensen kijken al maanden van tevoren uit naar de vakantieperiode. U ook? Lekker doen waar u zin in hebt en genieten van uw vrije tijd, zon, strand, camping, hobby’s, etc. En daar hoort natuurlijk ook lekker eten bij, een biertje of een wijntje, een ijsje … noem maar op.
Wanneer u een candida hebt (gehad), wilt u zo veel mogelijk candida-proof eten, ook tijdens uw vakantie, want u zit niet te wachten op (nieuwe) klachten die uw vakantiepret bederven. Echter, hoe zorgt u er voor dat u tijdens uw vakantie niet te veel (nieuwe) klachten krijgt van candida? En dat u zonder een schuldgevoel toch kan genieten van lekker niet candida-proof eten en drinken? U hebt vakantie dus u mag best smokkelen, maar hoe doet u dat op een verantwoorde manier? Hier volgt een aantal tips om candida-proof van uw vakantie te genieten.


Voedingstips voor candidaproof vakantie

Maak afspraken met uzelf

Wat ik zelf doe vóórdat ik op vakantie ga, is nadenken over wat ik wil en welke impact klachten hebben op mijn lichaam en vakantieplezier. want tijdens mijn vakantie wil ik graag mijn favoriete kleding en een bikini dragen zonder dat ik mij hoef te schamen voor een bolle buik. En vooral opmerkingen voorkómen zoals “Goh, ben je zwanger?” …
Ikzelf kan tot een bepaalde hoogte suiker, gluten, tarwe, lactose en E-nummers verdragen zonder dat ik hiervan klachten ondervind. Eet ik teveel op één dag of te vaak achter elkaar voedingsmiddelen die bovengenoemde ingrediënten bevatten, dan ontwikkel ik klachten, zoals een opgeblazen buik, winderigheid, verstopping, etc. Het ergste is dat deze klachten ten koste gaan van mijn nachtrust, waardoor ik moe en chagrijnig word. Dat is het laatste wat ik wil tijdens mijn vakantie. Daarom is het het mij niet waard om toe te geven aan alle verleidingen. Dus maak ik van te voren afspraken met mijzelf over hoe vaak en hoeveel ik wil ‘smokkelen’ met voeding dat niet candida-proof is. “Ga ik vandaag voor een ijsje óf voor een rosébiertje?
Zo ben ik goed voorbereid en voorkóm ik dat ik telkens zwicht als de verleiding te groot dreigt te worden en ik achteraf spijt krijg omdat ik toch voor de bijl ben gegaan. Ik houd dus goed mijn doel voor ogen: waar doe ik het voor, wat is het mij waard om geen (toename van) klachten te krijgen en welke afspraken heb ik met mijzelf daarover gemaakt.

Genieten mag!

Als ik dan toch smokkel door niet candida-proof te eten of te drinken, dan ga ik er ook voor. Om ervoor te zorgen dat ik na afloop geen spijt krijg, ga ik er ook daadwerkelijk voor, ik durf de keuze te maken en geniet er 200% van.
Stress levert namelijk alleen maar (meer) darmklachten op, bederft uw humeur en verpest uw vakantie. Mocht ik dan toch toenemende klachten krijgen in de vorm van een opgeblazen buik en winderigheid, meestal zijn deze na 48 uur weer verdwenen, wanneer ik weer candida-proof eet. Mijn lichaam heeft deze tijd nodig om de boosdoener(s) te verwijderen.
Er zijn dus momenten dat ik heel bewust kies voor eten of drinken dat niet candida-proof is. Ook al weet ik dat ik eventueel achteraf klachten kan krijgen. Het is immers niet elke dag vakantie …

De voorbereiding

Mijn ervaring is dat u in het buitenland prima candida-proof kan eten. In landen als Italië, Spanje en Portugal verkoopt men veel allergeenvrije producten zoals gluten en lactose. Ook in restaurants zijn de mogelijkheden aanzienlijk beter dan hier in Nederland. In Italië bijvoorbeeld zijn ruime mogelijkheden om glutenvrije pizza’s en pasta’s te bestellen.
Dit jaar gaan we kamperen in een land waar ik nog niet eerder geweest ben: Luxemburg. Nu kunt u heel veel producten zelf meenemen, maar dat is wel een heel gedoe, met name de verse zuivelproducten die in de koeling behoren. U kan u ook laten verrassen door de mogelijkheden ter plekke op voedings- en allergenen gebied. Ik kon het toch niet laten om wat voorbereidend werk te doen. En dat kan heel simpel zijn en hoeft niet veel tijd te kosten.

Uit eten

In het buitenland ga ik meestal voor de ‘lokale’ eettentjes en niet voor de mega-toeristische restaurants. Bij de ‘locals’ krijgt u meestal vers bereide lokale maaltijden waar ze gebruik maken van pure ingrediënten en (biologische) streekproducten. Dit levert een zeer goede smaak aan de gerechten op. Ze serveren enkelvoudige maaltijden en geen schotels, waarbij u vaak zelf kan kiezen welke combinatie van gerechten u wilt eten. Zo hebt u de gelegenheid om extra veel groente te eten door (extra) bij te bestellen.
Wanneer ik rekening wil houden met bepaalde voedingsmiddelen die niet candida-proof zijn, onderzoek ik de mogelijkheden voordat ik ga bestellen: ik kijk op de kaart, loop even binnen of bel ze van tevoren en bespreek mijn wensen. Mijn ervaring is inmiddels dat u echt niet lastig gevonden wordt, ze waarderen uw interesse in de maaltijden die ze ter plekke voor u klaarmaken.
Hoe herkent u deze eettentjes? Kijk waar de lokale bevolking gaat eten. Hoe voller een eetcafe met dorpsgenoten, hoe beter de lokale keuken is. En vraag het anders aan ze. Ze zullen u graag uitleggen waar u lekker kan eten en stellen het zeer op prijs wanneer u interesse toont in de lokale keuken in plaats van de toeristische restaurants. In de meeste kleine dorpen is wel een restaurant en in de grotere steden liggen ze meestal wat achteraf.

Drinken en eten scheiden

Tijdens de vakantie drink ik ook wat vaker een glas rosé bier of een wijntje. Wel in zeer beperkte mate, want mijn goede darmbacteriën zijn er niet blij mee. Candida daarentegen maak ik er erg gelukkig mee, want deze groeit op suiker en gist.
Als ik alcohol drink dan doe ik dat vóóraf aan het eten, samen met een extra glas water. Zou ik het samen met de maaltijd doen dan spoel ik mijn eten weg, waardoor mijn spijsvertering verstoord raakt. En dat is natuurlijk wat ik niet wil. Het lijkt wat ongezellig, maar u hebt achteraf geen onnodige maag-darmklachten of een slechte nachtrust.

Yes, ijs!

Natuurlijk wil ik ook weleens een keer een lekker ijsje eten. Te veel roomijs (lactose) gaat klachten opleveren, maar gelukkig zijn er tegenwoordig goede ijssalons die ijs maken zonder allergenen, suiker en zoetstoffen. Kies dan vaker voor ijs op basis van water- of yoghurt, eventueel met fruit, zonder toegevoegde geraffineerde suiker.
Het toetje (of fruit!) na het eten sla ik zelf meestal over, omdat dit kan gaan gisten waardoor u een opgeblazen buik en winderigheid krijgt. Ik neem ook geen kop koffie of thee, omdat ik mijn eten wegspoel en dan krijg ik alsnog een opgeblazen buik.

Houd het simpel en geniet van uw vakantie!

Het is niet elke dag vakantie … Leg uzelf een niet te streng dieet op tijdens deze periode. Met bovenstaande tips kunt u ervoor zorgen dat u kunt genieten van het niet-alledaagse leef- en eetpatroon, zonder dat u gehinderd wordt door (nieuwe) candida-gerelateerde klachten.
 

Korte enquête …

Onderstaande korte enquête is geheel anoniem.
Na het verzenden van uw keuze krijgt u hieronder automatisch een overzicht van alle ingevulde keuzes tot nu toe.
 

 
Gerelateerde blog:

 

Hulp nodig ?

  • Lukt het u niet alleen om uw eetpatroon gezonder te maken?
  • Weet u misschien überhaupt niet wat gezond is voor u?
  • En wilt u het nu dusdanig aanpakken dat u wel succesvol gezonder gaat en vooral blijft eten? Waardoor u fitter, gezonder én slanker wordt?

Vraag dan een persoonlijke voedingsanalyse aan.
 
Bekijk consult persoonlijke voedingsanalyse
Deze analyse is speciaal voor u wanneer u geen klachten ervaart maar wél op zoek bent naar antwoorden op vragen als

  • “Eet ik wel gezond (genoeg)?”
  • “Past mijn huidige eetpatroon wel bij mij?”
  • “Hoe kan ik mijn eetpatroon praktisch gezien het makkelijkst aan mijn omstandigheden aanpassen?”


Sabine Weites, orthomoleculair arts & sportinstructeur

 

Zoeken op deze site

Fit & Fun Fuerteventura

8-daagse winterzonvakantie

Wandelen + yoga

Luxe resort

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software