Verbeter uw spijsvertering met deze 6 tips

Herkent u de volgende klachten?

  • Opspelend maagzuur
  • Boeren
  • Winden laten
  • Darmkrampen
  • Opgeblazen gevoel
  • Een laag energie peil na het eten


Verbeter je spijsvertering
Grote kans dat uw spijsvertering dan niet optimaal functioneert! Candida kan hiervan een oorzaak zijn. Maar er zijn meer factoren die een hele belangrijke rol spelen bij een goede vertering. Factoren , waar u waarschijnlijk niet zo snel aan denkt.


Ik heb zelf jarenlang met deze hinderlijke klachten rondgelopen. Candida behandelen is noodzakelijk om van deze klachten af te komen, maar dat is niet voldoende. Belangrijk is dat u andere belangrijke factoren die ook van invloed zijn op uw spijsvertering ook aanpakt. En dát kunt u heel goed zelf doen.
 

Ook gezonde voeding kan deze klachten geven!

Denkt u nu dat u door gezond te eten geen last kan krijgen van spijsverteringsklachten? Helaas, dan moet ik u teleurstellen… Dat u gezond eet, wil niet zeggen dat ook alle voedingsstoffen goed worden opgenomen! Meestal gaat u hier wel van uit, maar dat is dus niet zo! Voordat uw darmwand voedingstoffen zoals eiwitten, vetten, suiker, vitaminen en mineralen kan opnemen, heeft uw eten al een heel traject doorlopen.

Voor een goede spijsvertering hebt u ook enzymen nodig. Deze enzymen knippen grote brokken voeding in kleinere deeltjes. Dit is belangrijk, omdat uw darmwand alleen maar hele kleine voedingsdeeltjes kan opnemen.

Dus u kan nog zo gezond eten, wanneer jouw spijsvertering niet goed functioneert, bereikt u niet wat u wilt bereiken: optimaal profiteren van gezonde voeding! Met als doel een lekkere maaltijd zonder dat u bovenstaande klachten krijgt en uiteindelijk een goede gezondheid, vitaliteit, veel energie en lekker in uw vel zitten.

Spijsvertering begint in uw mond

Zonder een goede afbraak geen goede vertering, en zonder goede vertering geen goede opname van voedingstoffen. Maar hoe werkt dit nu? Wanneer u gaat eten passeert voedsel uw mond, slokdarm, maag, dunne darm en verlaat via uw dikke darm uiteindelijk weer uw lichaam.
De vertering van voedsel start al in uw mond. Vanaf het moment dat u eten in uw mond stopt, gaat u speeksel produceren. Hierin zitten enzymen die alvast een start maken met het breken van grote brokken voeding in kleine stukjes. Goed kauwen is hierbij erg belangrijk!
 

Zoals u alle gewoontes van nu hebt aangeleerd, kunt u deze ook weer afleren!

 

Het belang van goed kauwen

  • Goed kauwen draagt bij aan het kleiner maken van de voeding, zodat het makkelijker door uw slokdarm en maag kan.
  • Daarnaast zorgt kauwen er voor dat er alvast signalen naar uw spijsverteringsstelsel gestuurd worden. Zodat uw lichaam weet: “Er komt eten aan” en dat zorgt ervoor dat de juiste samenstelling van enzymen geproduceerd wordt.
  • Hoe meer u kauwt, hoe meer speeksel er vrijkomt en hoe meer verteringsenzymen u produceert.
  • Naarmate we ouder worden neemt de hoeveelheid enzymen in ons speeksel af. En wordt goed kauwen dus nog belangrijker.
  • Speeksel heeft ook een beschermende functie voor uw tanden. Het bevat eiwitten die een beschermlaag vormen op uw tanden. (Dus als de tandarts steeds tegen u zegt dat u beter moet poetsen, ligt het misschien niet aan uw poetsgewoonte, maar aan het kauwen!)
  • Grote stukken voedsel kunnen minder goed verteerd worden in uw maag en darmen. Dit leidt tot rotting, gisting en gasvorming, waardoor u last krijgt van een opgeblazen gevoel en winderigheid.
  • Vooral rauw voedsel moet u goed kauwen, omdat uit rauw voedsel moeilijker voedingsstoffen gehaald kunnen worden. Tijdens verwarmen van voedsel komen voedingsstoffen weliswaar makkelijker vrij, maar is de kans ook groter dat ze dan juist verloren gaan.
  • Drinken tijdens het eten heeft hetzelfde effect als niet goed kauwen. Als u uw eten wegspoelt, krijgt u te grote onverteerde brokken in uw darmen met alle nadelige gevolgen van dien.
  • Te snel eten leidt tot te weinig kauwen. Eten naar binnen schrokken, te gehaast, staand, lopend, tijdens een vergadering, snel even tussen door, in de auto. Allemaal omstandigheden die een negatieve invloed hebben op een goede spijsvertering.
  • Daarnaast heeft snel eten als resultaat dat u méér gaat eten. Als u uw eten binnen 10 minuten naar binnen schrokt hebben uw hersenen onvoldoende tijd om uw verzadigingshormonen aan te maken. Daardoor is uw verzadigingsgevoel nog niet aanwezig na 10 minuten en gaat u méér eten dan u nodig hebt. Snelle eters eten dus méér dan langzame eters.

 

Verbeter uw spijsvertering met deze 6 tips

  1. Minimaal 20x kauwen per hap. Dit lijkt veel, maar let er maar eens op. Het gaat makkelijker dan u denkt, probeer het maar eens een week uit!
  2. Eet langzaam, doe minimaal 20 minuten over een maaltijd. Na 20 minuten bent u namelijk verzadigd en neemt u niet meer eten.
  3. Ga zitten tijdens het eten. Kijk geen TV en laat uw mobiel met rust. Probeer ook zoveel mogelijk rust aan de tafel te creëren, stel dat ‘moeilijke’ gesprek dus even uit tot na het eten. Eet niet op de automatische piloot, daardoor gaat u minder kauwen.
  4. Geniet van uw eten, van de smaak, geef uw eten de aandacht die het verdient (u hebt er tenslotte voor in de keuken gestaan!)
  5. Kook eten niet te gaar, daardoor gaan belangrijke voedingsstoffen verloren. Stoom liever dan koken.
  6. Drink niet tijdens het eten. Maximaal 20 minuten ervoor en minimaal 1,5 uur erna.

 

Wilt u weten of u, zonder dat u het weet, een candida schimmel hebt?

 
Dit kost u slechts een paar minuten.

 

Comments

comments


 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software