Tips voor lekkere en gezonde havermoutpap

Havermout(pap) is heel gezond, maar dat wist u vast al. De media staan er bol van. Ook ik adviseer aan mijn klanten om havermout(pap) te eten. Regelmatig krijg ik dan de reactie dat “havermoutpap niet lekker is, omdat het geen smaak heeft”. Dat klopt. Ik heb havermoutpap ook moeten leren eten en waarderen. Tegenwoordig eet ik het bijna elke dag als ontbijt. En eerlijk gezegd, na een dag geen havermoutpap, betrap ik mij er zelf op dat ik mij verheug op de volgende dag, want dan mag ik het weer eten. Dat had ik nooit verwacht!


gezonde havermoutpap met appel en noten


Hoe maakt u havermoutpap zo lekker dat u het elke dag wilt eten? Voordat ik daarop inga leest u eerst waarom havermoutpap zo gezond is. Vervolgens leg ik u uit hoe u havermoutpap verrukkelijk kan maken en geef ik u een smaakvol recept van een lekker warme havermoutpap.

Gezonde eigenschappen van havermout

Havermout(pap) heeft vele gezonde ingrediënten. Zo bevat het:

  • zeer veel wateroplosbare vezels die zorgen voor gezonde darmen. Die vezels stimuleren de ritmische bewegingen van de darmwand waardoor uw voedsel (en uw ontlasting) door de darm vooruit bewogen wordt. Tevens zorgen vezels ervoor dat uw bloedsuikerspiegel minder snel stijgt.
  • gezonde stoffen die een gunstige invloed hebben op uw hart en bloedvaten, waardoor u minder kans hebt op slagaderverkalking en een verhoogde bloeddruk.

Wanneer u havermoutpap eet in plaats van brood, vermijdt u bovendien de hoeveelheid (verborgen) suikers die u binnenkrijgt door brood. Hierdoor voorkómt u ook weer bloedsuikerspiegelschommelingen, pieken in uw suikerhormoon en de kans op overgewicht.

Is havermout glutenvrij?

Haver bevat van oorsprong geen gluten, maar omdat haver op het land vaak “naast” een veld met tarwe staat, krijgt u kruisbestuiving: de gluten van de tarwe mengen zich met de haver en zo is haver niet meer gegarandeerd 100% vrij van gluten. Bij speciale adressen, zoals Ekoplaza kunt u wel glutenvrije haver krijgen.

Hoe kunt u havermoutpap smaakvol maken?

Kort weken

Onlangs las ik in een receptenblad van een supermarkt dat u de haver voor de havermoutpap een nacht lang moet ‘weken’ in melk… Hè jakkes! Dat was ook het ‘probleem’ waar mijn klanten tegenaan lopen. Dan wordt het zacht en niet lekker meer. Dus mijn advies is, niet doen! Vooral niet als u van een lekker “knapperige bite” houdt. Hele havervlokken vind ik persoonlijk het lekkerst als u deze heel kort (bijv. 5 minuten) weekt in (plantaardige) melk. Dan blijven ze lekker knapperig. Daarna bereidt u het zoals u bij onderstaand recept kunt lezen.

Smaakvolle producten toevoegen

Havermoutpap heeft geen smaak” is wat ik vaak terug hoor van klanten. Dat ben ik helemaal met hen eens. De truc is om aan havermoutpap lekkere dingen toe te voegen die de smaak gaan bepalen. En wel de smaak die jij lekker vindt! Dit kan van alles zijn, denk aan:


gezonde havermout met bessen
  • Plantaardige melk, zoals rijst-kokosmelk (Provamel), amandel melk (ongezoet!), etc. Deze zijn van nature zoet van smaak. De rijst-kokosmelk is nog smaakvoller door de toevoeging van kokos. Hierdoor hoeft u geen (on)gezonde suikers toe te voegen om de pap zoeter van smaak te maken.
  • Vers fruit, zoals appel, bosbessen, frambozen, banaan, etc. Dit geeft een zoete smaak aan de pap en heeft als voordeel dat u geen extra (on)gezonde zoete producten hoeft toe te voegen. In principe kan dit elk soort fruit zijn, maar persoonlijk vind ik niet alle verwarmde fruit even lekker. Een appel daarentegen gebruik ik altijd in warme havermoutpap. Bovendien geeft een appel nog wat extra ‘bite’. Het is belangrijk om te realiseren dat niet iedereen fruit even goed kan verdragen. Eet daarom alleen wat jij lekker vindt en ook goed kan verteren.
  • Gedroogd fruit, zoals ongezwavelde / biologische rozijnen, cranberry’s (ongezoet!), pruimen, dadels, abrikozen, kokossnippers, etc. Wees hier wel erg matig mee, omdat gedroogd fruit vol met snelle suikers zit door het ontbreken van de vezels die u wel in heel vers fruit vindt. Ook geldt hier dat u gedroogd fruit niet altijd even goed kan verdragen.
  • Ongebrande noten: bijvoorbeeld walnoten, amandelen, paranoten, hazelnoten, etc. Met name walnoten zijn heel gezond omdat ze gezonde vetten bevatten zoals omega 3. Ook geven noten een extra ‘bite’ aan de pap. Neem geen gebrande noten, want hierin zijn de gezonde vetten veranderd in ongezonde vetten en maken u dik.
  • Kruiden en specerijen, zoals ceylonkaneelpoeder, anijspoeder, speculaaskruiden, etc. geven nog extra smaak aan uw havermoutpap.

 

Míjn favoriete havermoutpap recept

Bent u helemaal enthousiast geworden door bovenstaande tips? Of loopt het water u nog niet direct in de mond? Ik daag u uit het toch eens uit te proberen, u weet niet wat u proeft. Het allerbelangrijkste is dat u de havermoutpap klaarmaakt zoals jij het lekker vindt, met die ingrediënten die jij kan verdragen.

Wilt u mijn favoriete recept uitproberen? Dat kan, klik dan hier.

Op zoek naar meer recepten?


Bovenstaand recept vind u ook terug in mijn recepten e-book.


Inspiratie voor lekker gezond eten

 

Nog een paar belangrijke tips

  • Koop hele havervlokken en niet de bewerkte havermout uit een pak van de supermarkt. Die laatste is zodanig behandeld in de fabriek dat uw bloedsuikerspiegel sneller stijgt.
  • Bereid de havermoutpap elke keer vers en maak het niet van te voren. Enerzijds behoudt u zo de gezonde ingrediënten en anderzijds blijft de havermoutpap dan lekker knapperig. Het lijkt misschien een heel gedoe en tijdrovend, maar dat is het niet. Binnen 15 minuten hebt u een heerlijke havermoutpap klaar (zie recept hierboven).
  • Wilt u weten wat u allemaal nog meer kan doen met havermout? In het boek “Havermoutje” vindt u tal van lekkere recepten.

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software