Keltisch zeezout, het beste zout voor je lichaam

Onlangs werd mij de vraag gesteld waarom ik regelmatig Keltisch zeezout gebruik en of het kwaad kan dat je dit zout gebruikt wanneer in de familie hart- en vaatziekten vóórkomen. Moet je dan niet juist het gebruik van zout beperken?
Ik gebruik zelf elke dag Keltisch Zeezout en adviseer dat ook aan mijn klanten. De reden hiervoor is dat het de maagzuurproductie stimuleert (bij candida overgroei is immers sprake van een verminderde hoeveelheid maagzuur). Keltisch zeezout heeft echter meer gezonde eigenschappen.


Keltisch zeezout

Zouten zijn onmisbaar voor je lichaam

Je lichaam bestaat voor een groot deel uit water en zouten. Zouten zijn onmisbaar voor je lichaam, ze spelen een cruciale rol in je lichaamsprocessen:

  • Ze regelen je vochthuishouding
  • Ze zorgen voor transport van voedingsstoffen en afvalstoffen respectievelijk naar en uit de spieren
  • Ze vervullen belangrijke functies in de prikkelgeleiding en prikkeloverdracht van zenuwcellen en –vezels naar de spieren, maar ook naar andere weefsels. Tijdens bewegen en sporten verkorten en verlengen je spiervezels. Dit proces wordt aangestuurd door je zenuwcellen. Zouten zijn nodig voor de communicatie tussen je zenuwcellen en je spiervezels.

Zoutbalans

De zouten in je lichaam komen voor in een specifieke samenstelling en verhouding. Wanneer er van bepaalde zouten te veel aanwezig zijn, dreigt er een disbalans te ontstaan. Je lichaam streeft altijd naar evenwicht en zal ervoor zorgen dat van de andere zouten de hoeveelheid toeneemt, om zo de balans te herstellen.
Gebruik natuurlijke zouten
Net zoals je je vochtbalans moet aanvullen met water, dien je ook je zouthuishouding op te laden met zouten. Zout tot je nemen is alleen zinvol als dit zout ook daadwerkelijk opgenomen wordt door je lichaam. Dit gebeurt alleen bij puur natuurlijke zouten, zoals Keltisch zeezout.

Wat is Keltisch zeezout?

Keltisch zeezout is écht zeezout: onbewerkt, ongeraffineerd en ongewassen. Het is puur natuur. Keltisch zeezout wordt volgens een traditionele, 2000 jaar oude Keltische methode handmatig gewonnen in Bretagne, Frankrijk. Hierdoor blijft de mineralenbalans volledig intact. Het bevat meer dan 80 mineralen en spoorelementen, zoals magnesium, kalium, natrium, calcium en zink. Het is een perfecte mix van mineralen en spoorelementen in een optimale samenstelling, die bijna gelijk is aan de samenstelling van je bloed.
Keltisch zeezout bevat geen verontreinigingen, is grijs van kleur, wat nattig en door de zon gedroogd. Het geeft een lekkere smaak aan water, waardoor je water makkelijker kan drinken.

Keltisch zeezout heeft veel gezonde eigenschappen

Keltisch zeezout heeft verschillende gezonde eigenschappen:

  • De verhouding van mineralen en spoorelementen is voor 98% gelijk aan die van je bloed. Hierdoor wordt Keltisch zeezout niet alleen direct opgenomen in je bloed, maar krijg je ook gelijk de juiste verhoudingen binnen.
  • Het is goed voor je immuunsysteem
  • Het bevat een heel belangrijk mineraal, magnesium (doordat het niet gewassen wordt), welke je bloeddruk laag houdt.
  • Het stimuleert de productie van je maagzuur. Maagzuur is essentieel voor een goede spijsvertering.
  • Door Keltisch zeezout neem je vitamines beter op. Let hierbij wel op dat je dagelijks ook voldoende gezonde vetten eet is.

Het verschil tussen Keltisch zeezout en andere (zee)zouten

Zeezout

  • Zeezout uit de supermarkt is geproduceerd in een fabriek en is dus een chemisch middel. Het wordt slecht opgenomen door je lichaam.
  • Het is dusdanig bewerkt, dat het maar uit twee mineralen bestaat, natrium en chloride. De rest van de 80 mineralen en spoorelementen is eruit gehaald. Omdat je lichaam in balans wil blijven qua lichaamszouten, gaat het op zoek naar de ontbrekende mineralen. Bewerkt zeezout ‘onttrekt’ daarvoor je lichaamseigen zouten, onder andere uit je botten, waardoor botontkalking kan ontstaan. Dit proces kost je lichaam energie.
    Het gevolg van een tekort aan water en lichaamszouten is vermoeidheid, zowel lichamelijk als geestelijk (zoals concentratie stoornissen). Denk hierbij aan het bekende voorbeeld van ‘een kopje bouillon als opkikker’.


Keltisch zeezout
  • Het is wit van kleur.
  • Het verhoogt de bloeddruk. Let wel, hoge bloeddruk komt niet alleen door te veel zout eten. Ook factoren zoals te weinig bewegen, overgewicht en/of stress spelen een rol. Het eten van veel bewerkte voedingsmiddelen (en daardoor te veel geraffineerd zout binnen krijgen) gaat vaak samen met te weinig bewegen, overgewicht en te veel stress.
    Geraffineerd (zee)zout zit in bewerkte producten zoals brood, soep, koek, snoep, etc.

Himalayazout

  • Himalayazout is een landzout, het wordt geoogst uit oude landmijnen (Pakistan). De naam Himalaya heeft niets te maken met het Himalaya gebergte, het is afkomstig van het woord Haliet, wat steenzout betekent.
  • Het bestaat voor 97% uit natriumchloride.
  • Het is roze van kleur en niet zongedroogd.

Conclusie

Kies voor een compleet zout dat de mineralen in je lichaam aanvult in plaats van ontneemt. Keltisch zeezout is daarom de beste keuze. Bovendien geeft het geen verhoging van je bloeddruk.
Keltisch zeezout is gezonder dan Himalaya zout.
Het gebruik van veelvuldig bewerkte (geraffineerde) zouten raad ik af. Ze ontnemen niet alleen mineralen uit je lichaam, maar verhogen ook je bloeddruk.

Hoeveel zout mag je per dag?

De maximale aanbevolen hoeveelheid zout per dag voor volwassenen is 6 gram. Meestal heb je niet meer dan 1 à 3 gram zout per dag nodig. De hoeveelheid die jij nodig hebt, is onder andere afhankelijk van hoeveel je zweet, want dan verlies je zout.
Meestal krijg je veel te veel zout per dag binnen door de bewerkte voedingsmiddelen. Eén plak brood bevat al 0.44 gram zout. Meer dan 85% van de Nederlandse bevolking eet veel te veel zout: volwassen mannen gemiddeld 9,9 gram per dag en vrouwen 7,5 gram per dag.

Hoeveel zout bevat een bepaald product?

Op het etiket staat zout aangegeven in de vorm van natrium. Dit is niet de juiste hoeveelheid zout die het desbetreffende product bevat. 1 Gram natrium is namelijk ongeveer gelijk aan 2.5 gram zout. Staat er op het etiket vermeld dat het product 0.4 gram natrium bevat, dan moet je dit dus met 2.5 vermenigvuldigen en zie je dat dit product 1.0 gram zout bevat.

Tips voor innemen van Keltisch zeezout

  • Op internet vind je verschillende voorbeelden van het dagelijks gebruik van Keltisch zeezout, het zogenaamde “sole”. Je maakt dit door 1/3 deel Keltisch zeezout te mengen in 2/3 deel water. Schud de fles of pot en het grootste gedeelte van het Keltisch zeezout zal oplossen. Neem hiervan 1 theelepel in een glas water.
  • Een andere manier is om een paar korrels Keltisch zeezout in een glas water op te lossen. Het mag echter niet zout proeven, dan heb je te veel Keltisch zeezout toegevoegd.
  • Je kan ook Keltisch zeezout toevoegen aan water waarin je groente e.d. kookt.

 

Op zoek naar meer voedingstips?


Wilt u uw huidige voedingspatroon eens goed laten doorlichten?

 
Of vul het contactformulier in, dan neem ik contact met u op.


persoonlijk consult

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software