BMI en lichaamsgewicht: geen goede maatstaven voor je gezondheid

Regelmatig krijg ik de vraag van een klant waarom ik geen gebruik maak van een weegschaal en/of een BMI-berekening. Hierop heb ik een heel simpel antwoord: BMI en lichaamsgewicht meten is volstrekt zinloos. Ze zeggen namelijk helemaal niets over je gezondheid. Overgewicht op basis van de BMI-berekening en een teveel aan lichaamsvet op zich hoeven geen verhoogde risicofactoren te zijn voor chronische ziekten, pre-diabetes (voorstadium van suikerziekte) of vroegtijdig overlijden.


BMI en lichaamsgewicht


Hùh, hoor ik je denken, hoe kan dat nou?” In de media horen we toch niets anders dan “het gevaar van overgewicht” op je gezondheid? Ja dat klopt, helaas … Ik zal je hieronder uitleggen waarom je BMI en de weegschaal strikt genomen niets zeggen over je gezondheid.

BMI


Normale waarden voor BMI (Body Mass Index) zijn tussen de 18.5 en 25. Je BMK wordt berekend zoals rechts in het kader beschreven. Je BMI wordt dus alleen bepaald door je lichaamsgewicht en lichaamslengte en zegt dus helemaal niets over:

  • Je geslacht
  • hoeveel spiermassa je hebt
  • het soort lichaamsvet dat je bij je draagt
  • je leeftijd
  • mogelijke stofwisselingsproblemen

Hieronder leg ik je uit waarom deze 5 factoren wél van belang zijn voor het meten van je gezondheid.


BMI-candida

1. Geslacht

Het maakt veel uit of je een man of vrouw bent. Vrouwen hebben namelijk meer lichaamsvet dan mannen, gemiddeld 34 procent meer. Dit is vanuit de evolutie zo bepaald, want vrouwen hebben meer vet nodig. Dit vet dient als reserve brandstof wanneer ze zwanger zijn om de zwangerschap te volbrengen en te zorgen dat de vrouw moedermelk kan produceren.

2. Hoeveelheid spiermassa

Spieren wegen zwaarder dan vetweefsel en geven dus een hogere BMI waarde. Dit is niet ongezond, spiermassa heeft immers goede eigenschappen. Zo zorgt het voor een gezonde snellere stofwisseling en een hogere vetverbranding. Dus hoe meer spieren je hebt hoe meer vet je verliest. Tevens stimuleert het de aanmaak van hormonen die je slank en jong maken.

3. Soort vetweefsel

Het is van belang om onderscheid te maken tussen onderhuids- en centraal vetweefsel, omdat niet alle soorten vet even gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Zo is onderhuids vetweefsel (inclusief op de heupen en dijen) makkelijker af te breken en dit wordt gebruikt als brandstof voor energie.
Centraal vetweefsel, wat zich rondom je buikorganen bevindt, is daarentegen stabiel, het blijft zitten waar het zit. Dit wil niet zeggen dat het inactief is, integendeel. Het heeft veel nadelige invloeden op je stofwisseling. Het brengt je hormonen in de war waardoor onder andere je bloeddruk en je suikerspiegel stijgen. Hierdoor vergroot onder andere het risico op pre-diabetes.

4. Leeftijd

Als je ouder wordt neemt van nature je spiermassa af en je vetweefsel toe. Dit wordt veroorzaakt door een verschuiving in je hormoonhuishouding. Indien je lichaamsgewicht gelijk blijft bij het ouder worden, blijft ook je BMI gelijk. Echter je hebt in verhouding meer vetweefsel gekregen. Ondanks een gelijke BMI waarde ben je dus ongezonder geworden dan voorheen.

5. Stofwisselingsproblemen

Je schildklier is de ‘kachel’ van je lichaam en speelt een belangrijke rol bij de energie voorziening en je stofwisseling. Je schildklier kan gaan vertragen door verschillende oorzaken, meestal gerelateerd aan een hormoondisbalans. Wanneer je een trage stofwisseling hebt en je kachel dus op een laag pitje brandt, kun je moeilijker vet verbranden en heb je weinig energie. Afvallen wordt dan verdomd lastig. Dit is een ongezonde situatie.

Conclusie: BMI zegt helemaal niets over je gezondheid!

Heb je een BMI boven de 25, veel spiermassa en een gezonde stofwisseling dan is je gezondheid beter dan van iemand met een BMI van 19, die niet sport en een tragere stofwisseling heeft. Fit zijn is dus veel belangrijker voor je gezondheid dan slank zijn.

Weg met de weegschaal


Naast BMI maak ik ook geen gebruik van een weegschaal, omdat het aantal kilo’s niets zegt over de hoeveelheid spier- en vetmassa die je hebt. Zelfs tijdens het afvallen is de weegschaal totaal zinloos, want dan weet je nog niet WAT je kwijtraakt aan kilo’s: vet? Of ben je je spieren aan het “opeten” ?
Regelmatig zie je dat, bij mensen die gezonder gaan eten en leven, hun gewicht toeneemt omdat ze meer spiermassa krijgen.

BMI en gezondheid

 

Is vetpercentage meten met een weegschaal zinvol?

Nu zal je zeggen “er zijn toch ook weegschalen op de markt die je vetpercentage meten?” Deze zijn helaas niet honderd procent betrouwbaar. Hoe komt dat? Ze meten met behulp van bio-impedantie: er gaat een stroompje van je ene voet naar de andere. Dat maakt dat ze alleen het onderste deel van je lichaam betrekken in de meting. Daarnaast is de uitslag sterk afhankelijk van de hoeveel vocht die je op dat moment in je lichaam hebt. Dit wisselt echter per omstandigheid. Zo krijg je verschillende uitslagen op verschillende momenten van de dag, vóór en ná het sporten, wanneer je ouder bent, zwanger of koorts hebt.

Hoe wél je vetpercentage meten?

Het meten van je vetpercentage is zeker zinvol, maar is een lastig en nauwkeurig karwei. Een hele betrouwbare methode is het meten van je huidplooien met een harper tang. Dit kun je helaas niet zelf doen en is iets wat je aan een deskundige over moet laten.

Tips: welke metingen je zelf wel kan doen?

  • Je taille omvang meten: normale waarden voor vrouwen zijn kleiner dan 80 cm en voor mannen kleiner dan 94 cm. Bij een omvang van respectievelijk meer dan 88 cm en 102 cm moet je actie ondernemen!
  • Je taille-heup omvang meten. Je meet je taille en heup omvang met een centimeterband en deelt deze door elkaar. Normale waarden voor vrouwen zijn kleiner dan 0.8 en voor mannen kleiner dan 0.95.
  • Kijk vooral in de spiegel! Dit is je beste graadmeter.
  • En als je gaat afvallen voer bovenstaande metingen dan elke 2 maanden uit, evenals een meting van de omvang van je bovenbenen. En vergeet vooral je kledingmaat niet! Meestal merk je als eerste effect dat je broeken ruimer gaan zitten.

 

Wilt u afvallen?


Hebt u al van alles geprobeerd, maar lukt het niet om blijvend af te vallen? Ik help u graag!

 
dan ga ik persoonlijk met u aan de slag voor een blijvend resultaat.
Of vul het contactformulier in.


persoonlijk consult

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software