Alles over bataat (incl. recepten)

Bataat, oftewel zoete aardappel, is een ingrediënt dat elke week wel op mijn boodschappenlijstje staat. Het is niet alleen erg lekker, maar ook op zeer verschillende manieren toe te passen in gerechten. Daarnaast is het zeer gezond, met name voor je bloedsuikerspiegel en je microbioom (darmflora).


zoete aardappel / bataat

Kenmerken van bataat

Bataat is een zoete aardappel en behoort tot de groentesoorten, het behoort tot de knolsoorten. Het is een verdikking van de wortels. Bataat komt oorspronkelijk uit Midden- en Zuid-Amerika en is geen familie van de Hollandse ‘pieper’.
De vorm kan variëren van rond tot langwerpig en de kleur van de schil kan zowel lichtgeel als purperrood zijn. De meest bekende soort is de lichtbruine variant die aan de binnenkant oranje van kleur is. Maar er zijn ook andere soorten te koop die een wit of geel vruchtvlees hebben.
Bataat is iets zoet en enigszins kruidig van smaak. Dit komt door de complexe suikerketens die het bevat.

Bataat is gezond

Bataat bevat vele gezonde voedingsstoffen. Het is rijk aan (pro)vitamine A (ook wel betacaroteen genoemd) en vitamine C. Tevens bevat het mineralen als calcium, kalium en magnesium.
Bovendien bevat bataat veel plantenvezels, die een voedingsbron vormen voor je gezonde dikke darmbacteriën. Deze complexe suikerketens (raffinose) worden dus niet verteerd en opgenomen in je dunne darm, maar passeren deze alleen maar. Zo wordt voorkómen dat je suikerspiegel gaat stijgen. Het nadeel kan zijn dat, wanneer je onvoldoende van deze dikke darmbacteriën hebt, de foute bacteriën met de suikers uit de bataat aan de slag gaan. Hierdoor ontstaat een gistingsproces met als gevolg winderigheid.
Bataat doet nog meer, het bevat ook:

  • antioxidanten, die je lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen (radicalen)
  • stoffen die de aanmaak en afbraak van je suikerhormoon beter reguleren

Kooptips

De lekkerste bataat is klein tot middelgroot en voelt stevig aan. Het heeft een gave schil en geen uitlopers.
Bataat is het gehele jaar verkrijgbaar.

Bewaaradvies

Bataat kun je het beste bewaren op een koele, donkere plaats (+/- 15 graden), buiten de koelkast. Ze zijn zeker één tot twee weken goed houdbaar.


zoete aardappel / bataat

Toepassingen van bataat in gerechten

Je kan bataat op verschillende manieren gebruiken en verwerken in recepten. Hier een aantal suggesties:

  • Rauw, b.v. in dunne slierten in een salade verwerken
  • Koken of stomen, de blokjes ‘los’ bij groente of als stamppot serveren
  • Bakken of grillen, in plakjes bij een groentegerecht
  • In de oven, blokjes als ovengerecht of langwerpige stukken als friet. Of als één geheel poffen.
  • Puree, b.v. in blokjes bij groente, als stamppot, in soep of een taart/cake verwerkt

Bereiden

De bereidingstijd van bataat hangt af van de manier van klaarmaken en de grootte van de stukken. De bataat is gaar wanneer je er met een vork goed in kan prikken.

Recepten


Wil jij ook een lekker, makkelijk en gezond gerecht klaarmaken met bataat? Ga dan naar de recepten pagina. Daar staan verschillende recepten voor je klaar, zoals


brownies van zoete aardappel

 
Veel succes ermee en eet smakelijk.
 

Op zoek naar meer heerlijke, eenvoudige recepten?

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software