8 Tips om weer gezond te eten na uw vakantie

Vakantie is voor mij genieten, ook van lekker eten en tussendoortjes. In de zomer van 2016 zijn we twee weken naar Luxemburg geweest. Lekker weer gehad, veel actief geweest en ook de tijd genomen voor ontspanning. We hebben voor het merendeel zelf (gezond) gekookt en verse salades gemaakt. Maar natuurlijk hebben we ook heerlijk genoten van allerlei ‘lekkers’. En dat mag, daar is vakantie voor. Echter na twee weken kreeg ik de rekening gepresenteerd …

Hieronder leest u welke verleidingen ík niet kon weerstaan, wat het effect daarvan was op mijn lichaam, en hoe ik mijn eetpatroon ná de vakantie weer heb opgepakt.


8-tips-om-weer-gezond-te-eten-na-je-vakantie

Op vakantie

Teveel verleidingen

In een andere blog geef ik u tips hoe ik mij voorbereid op een vakantie zonder met al te veel klachten terug te komen. Tijdens de vakantie van 2016 heb ik mij hier zelf maar matig aan kunnen houden 🙂 … er waren teveel lekkere verleidingen. Wat dacht u van

  • Een heus chocoladehuis in Diekirch … Oh lala. Hele grote stukken gebak, met veel chocola erin. Best knap dat we hier maar één keer heen zijn geweest 🙂
  • Overheerlijke verse pizza’s, niet glutenvrij!
  • Lekkere zadenbroodjes en “abrikozenmeisjes”, zowel bij lokale bakkertjes als bij een supermarkt (Cactus)
  • Heerlijke cappuccino met koemelk (thuis gebruik ik altijd sojamelk en ook in Nederlandse restaurants drink ik alleen cappuccino met sojamelk)

Ik kon ze gewoon niet weerstaan …

Bewuste keuze

Ik heb vooral geen spijt van al het lekkers dat ik heb gegeten, omdat ik er bewust voor heb gekozen. Bovendien weet ik nu ook dat ik weer meer voedingsmiddelen kan verdragen dan ik gedacht had en daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Voortaan kan ik uit eten gaan zonder dat ik mij al te druk hoef te maken over welke ingrediënten de maaltijden bevatten.
Natuurlijk blijf ik wel alert op geraffineerde suikers, gluten en te veel ongezonde vetten. Te veel van dit alles op eenzelfde dag of te veel dagen achtereen, blijft een uitdaging voor mijn darmen.
Reactie van mijn lichaam
Aan het einde van de vakantie merkte ik toch weer een reactie van mijn lichaam. Of ik in kilo’s ben aangekomen weet ik niet, ik sta nooit meer op de weegschaal. Maar ik merkte wel dat mijn buik weer meer opgeblazen was. Daar ben ik meteen wat aan gaan doen, want het voelde niet prettig.
Wat ik vooral níet ben gaan doen is op dieet gaan, want dat helpt niet. Te weinig eten, veel light producten of shakes drinken in plaats van gezond eten … het resulteert uiteindelijk alleen maar in (nog meer) disbalans in uw lichaam. Door te weinig voedingsstoffen bouwt u een gebrek op, gaat u stofwisseling vertragen en ontwikkelt u obstipatie. Bovendien verliest u dan met name spiermassa in plaats van vet, en dat wilt u al helemaal niet. Uiteindelijk levert dit uw lichaam stress op, los van de mentale frustratie (!), waardoor uw hormonen uit balans raken.

Thuis de (gezonde) draad weer oppakken

Weer thuis na de vakantie kies ik voor lekker, vers, gezond en verantwoord eten. Ik ga terug naar mijn basis voedingspatroon, één dat bij mij past en dat ik voor een langere periode kan volhouden. Het is niet alleen dat ik mij daar beter bij voel, ik heb hier ook weer echt zin in, na twee weken ‘ongezond’ eten en ‘snoepen’.

1. Meer variatie


Ondanks dat we met de auto op vakantie waren en veel voedingsmiddelen zelf mee konden nemen, schoot de variatie aan eten (en met name aan groente) erbij in. We waren afhankelijk van het aanbod in de supermarkt. Ook kookten we op één brander, wat prima te doen is maar toch beperkingen met zich meebrengt.
Nu we weer thuis zijn kunnen we weer meer variatie inbrengen in de maaltijden, maar ook in de manier van bereiden. Zo houd ik erg van gestoomde broccoli met gebakken zalm en dat heb ik de volgende dag dan ook gelijk gegeten.



 

2. Hoeveelheid eten aanpassen aan activiteiten niveau

Tijdens de vakantie heb ik niet alleen méér lekkere dingen gegeten, ook waren de porties groter en at ik vaker dan thuis. Simpel het gevolg van een grotere behoefte aan eten. Doordat mijn activiteitenniveau veel hoger lag dan thuis en we de hele dag buiten waren, had mijn lichaam meer voedingsstoffen nodig. Ook de hoeveelheid (gezonde) koolhydraten was beduidend meer dan thuis. Zonder deze extra energie ontwikkelde ik een ‘hongerklop’.
Nu ik weer thuis ben en grotendeels een zittende baan heb, is de behoefte aan voeding ook beduidend minder en heb ik de (gezonde) koolhydraten veel minder nodig.

3. Verse groentesmoothies

Gedurende de vakantie dronk ik tomaten-groentesap. Weliswaar lekker en zonder toevoegingen, maar er gaat niets boven mijn eigengemaakte verse groentesmoothie.
Deze neem ik nu weer standaard vooraf aan het ontbijt. Ik stop hier in wat ik op dat moment in huis heb. Het is een makkelijke manier om een extra portie groente binnen te krijgen. Ik kies bewust voor een smoothie (met ‘groentepulp’) en niet voor verse groentesap, omdat de vezels in de groentepulp erg gezond zijn voor uw goede dikke darmbacteriën.

4. Veel verse groente

Mijn eetpatroon thuis bestaat uit minimaal drie porties verse groente per dag. Niet alleen bij het ontbijt, lunch en avond eten, maar ook tussendoor. De ‘ongezonde’ lekkere snacks op vakantie worden vervangen door bijvoorbeeld een groentesnack, een zelfgemaakte cracker met avocado of komkommer met gerookte zalm. Mijn goede darmbacteriën zullen mij erg dankbaar zijn 🙂 Zo kom ik gemakkelijk aan 500 gram groente per dag, wat ik iedereen adviseer.

5. Geen (geraffineerde) suikers, koolhydraten, gist, gluten, dierlijke zuivel en ongezonde vetten


Om mijn darmen weer tot rust te brengen en de balans in mijn darmflora te optimaliseren eet ik thuis voorlopig geen (geraffineerde) suikers, koolhydraten, gluten, dierlijke zuivel en ongezonde vetten meer. Deze voedingsstoffen laten foute bacteriën groeien en verminderen de hoeveelheid goede. Daardoor krijgt candida de kans om zich te vermeerderen en een overgroei is wat ik te allen tijde wil voorkómen.
Uitzonderingen op de suikers en koolhydraten zijn één stuk fruit tijdens het ontbijt samen met de havermoutpap.



 

6. Geen alcohol

In de vakantie voel ik mij toch wat vrijer en drink ik makkelijker (beperkt) alcohol. Vooral als het warm is en u lekker actief bezig bent geweest is een glaasje rosé of een rosé biertje een ware traktatie. Dit laat ik niet aan mijn neus voorbij gaan. Mijn goede darmbacteriën en lever zijn echter niet zo blij met alcohol: het is een belasting die mijn lichaam extra energie kost om de giftige stoffen op te ruimen. Daarom drink ik thuis weinig tot geen alcohol, ik kan deze energie beter gebruiken.

7. Ontgiften

Om mijn lichaam weer te zuiveren van de opgehoopte giftige stoffen uit de ongezonde voedingsmiddelen, gebruik ik ná de vakantie tijdelijk supplementen die mijn lichaam helpen om deze verontreiniging kwijt te raken. Voor mij zijn dat Paardenbloem en Mariadistel. Daarnaast blijf ik veel water drinken om alle vrijgekomen giftige stoffen af te voeren.

8. ‘Verwenmomenten’ blijven er in

Dit klinkt wellicht raar als ik gezonder wil gaan eten en drinken. Echter, af en toe verwenmomenten en genieten van lekker eten horen erbij, ik leef maar één keer. Het is niet zo dat ik bewust ‘op zoek ga’ naar verleidingen door zomaar uit eten te gaan of lekkere dingen te kopen. Maar wanneer ik een verjaardag heb, sla ik een stukje taart niet over. Of wanneer het mooi en warm zomerweer is (helaas een uitzondering de laatste tijd!) kies ik heel af en toe bewust voor een lekker koud rosé biertje.
Ik kijk naar mijn planning en maak daarop mijn keuzes voor een verwenmoment. Nogmaals, ik volg geen dieet, maar mijn persoonlijk eetpatroon. Hierbij voel ik mij goed en dit kan ik voor langere tijd volhouden. Zo bewaar ik de balansen in mijn microbioom (darmflora), constitutie, hormoonhuishouding en lichaamsgewicht zonder dat verwenmomenten hierin verstoringen gaan veroorzaken.
 

Hulp nodig ?

  • Lukt het u niet alleen om uw eetpatroon gezonder te maken?
  • Weet u misschien überhaupt niet wat gezond is voor u?
  • En wilt u het nu dusdanig aanpakken dat u wel succesvol gezonder gaat en vooral blijft eten? Waardoor u fitter, gezonder én slanker wordt?

Vraag dan een persoonlijke voedingsanalyse aan.
 
Bekijk consult persoonlijke voedingsanalyse
Deze analyse is speciaal voor u wanneer u geen klachten ervaart maar wél op zoek bent naar antwoorden op vragen als

  • “Eet ik wel gezond (genoeg)?”
  • “Past mijn huidige eetpatroon wel bij mij?”
  • “Hoe kan ik mijn eetpatroon praktisch gezien het makkelijkst aan mijn omstandigheden aanpassen?”


Sabine Weites, orthomoleculair arts & sportinstructeur

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software