8 Tips om ‘verborgen’ suiker te beperken

Gemiddeld eten we per dag 20 suikerklontjes… zonder dat u dat zelf in de gaten hebt! In dit artikel kunt u lezen dat te veel (verborgen) suiker leidt tot insuline ongevoeligheid en dat het risico op een candida heel groot is.


verborgen suiker


Als ik dit aan mijn clienten vertel krijg ik vaak te horen “Ik eet helemaal geen suiker”. Het gaat hier niet om de suikerklontjes in de koffie of de thee, maar om de VERBORGEN suiker. En hiermee bedoel ik de toegevoegde suiker aan allerlei bewerkte producten, de fruitsuikers, maar ook de voedingsmiddelen waaruit uw lichaam suiker maakt.

Te veel (verborgen) suiker heeft verstrekkende gevolgen voor uw gezondheid. Het nare is dat u problemen met uw suikerhuishouding kan hebben zonder dat u het weet! En overgewicht is niet een voorwaarde om beginnende diabetes te ontwikkelen. Ook slanke mensen kunnen ongevoelig zijn voor insuline zonder dat ze duidelijke klachten ervaren. 250.000 Nederlanders leiden aan een ongevoeligheid voor insuline! En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Verontrustende cijfers

Uit onderzoek blijkt dat circa 750.000 Nederlanders problemen hebben met de suikerhuishouding. Daarvan zullen naar schatting 250.000 mensen binnen nu en zes jaar diabetes type 2 ontwikkelen. In 2013 waren er ruim 800.000 mensen met diabetes type 2. Naar verwachting zal het aantal mensen met diabetes type 2 verdubbeld zijn in 2025. Hoe komt het dat er zoveel mensen problemen hebben met hun suikerhuishouding?

(Verborgen) suikerinname is flink gestegen

Suiker was lang geleden een luxe product. Ruim 200 jaar geleden kwam er een ommekeer door de verbouw van suikerriet in de diverse koloniën. Destijds was de suiker inname gemiddeld 900 gram in één jaar, nog geen 3 gram per dag. Tegenwoordig is dat 20 theelepels per dag, oftewel 100 gram!
 

Verplaats u eens in de volgende situatie: u hebt een beker thee, de suikerpot en een theelepel. Eén voor één schept u een theelepel suiker in de beker, totdat u twintig theelepels suiker hebt toegevoegd. Zou jij nog de moed hebben om dit zoetjeswater op te drinken? Of wordt u misselijk bij het idee alleen al? Toch krijgt u hedendaags, meestal onbewust, deze hoeveelheid suiker per dag binnen.

 

Oorzaken van meer suikerinname

Hoe komt het dat u, meestal onbewust, zoveel suiker binnenkrijgt?

  1. Door de ontdekking van industrieel suiker
    Een voorbeeld hiervan is glucose-fructose stroop (High-fructose Corn Syrup), gemaakt uit mais en tarwe. Dit heeft dezelfde zoete smaak als tafelsuiker, maar is 30% goedkoper. Het wordt in heel veel producten toegevoegd, zoals brood, ontbijtgranen, salade dressings, soepen, sauzen en allerlei andere producten. Maar het meeste zit in frisdrank.
  2. Te veel fruit
    Fructose komt van nature voor in fruit. Lang geleden aten we alleen fruit wanneer het in de natuur aanwezig was, zoals in de zomer. Nu eten we het gehele jaar door fruit en veel te veel.
    Tevens bevatten fruitsappen (ook de fruit smoothies!) veel suiker. Net zoals sappen die aangekondigd worden met “geen toegevoegde suikers”. Van nature zit er al suiker in. Bovendien stijgt uw bloedsuikerspiegel nog eens extra snel en sterk doordat het vruchtvlees, de vezels, verwijderd is. Vezels zorgen niet alleen voor een betere verzadiging, maar voorkómen ook een snelle en sterke stijging van de bloedsuikerspiegel.
  3. Te veel frisdrank
    De belangrijkste bron van bewerkte suiker, fructose, is frisdrank. Maar liefst 65% van de hoeveelheid suiker in frisdrank bestaat uit fructose. Van frisdrank krijgt u geen verzadigingsgevoel, zoals van stukken fruit. Dit komt doordat frisdrank geen vezels bevat. Onderzoek bevestigt dan ook dat u evenveel blijft eten wanneer u frisdrank drinkt tijdens de maaltijd als wanneer u dat niet drinkt. U krijgt echter wel extra calorieën binnen.

Uw lichaam is niet gebouwd op te veel (verborgen) suiker

Uw lichaam is niet gebouwd op grote hoeveelheden (bewerkte) suiker inname. Vanuit de evolutie hebt u maar één suikerhormoon (insuline) meegekregen, dat uw suikerspiegel laat dalen bij inname van suiker. Daartegenover hebt u drie hormonen (!) (adrenaline, cortisol en glucagon) die glucose vrijmaken uit eiwitten en glycogeen om uw suikerspiegel op peil te houden tijdens te weinig suiker inname. Uw lichaam is dus gebouwd op schaarste. Uw lichaam kan de grote hoeveelheden aan suiker niet aan, omdat het zich niet aangepast heeft.

Ziek worden door te veel (verborgen) suiker


Uit verscheidene onderzoeken is inmiddels gebleken dat suiker een serieuze bedreiging is voor uw gezondheid. Suiker kan tot allerlei klachten en aandoeningen leiden, waaronder:

  • Overgewicht: suiker leidt tot meer suiker eten
  • Spijsverteringsproblemen: door verstoring van de darmflora
  • Een vergrote vatbaarheid voor infecties: door onderdrukking van het immuunsysteem
  • Overgroei van schimmels: candida albicans in de darmen, vagina, nagels, etc.
  • Vroegtijdige veroudering: ten gevolge van een overmaat aan suikerhormoon
  • Diabetes type 2: door beschadiging van de alvleesklier
  • Hart- en vaatziekten: door ontstekingen in de vaatwanden
  • En nog veel meer…


verborgen suiker

Suiker hebt u niet nodig!

Niet alle wetenschappelijke onderzoeken tonen het gevaar van suiker aan. Met name de suikerindustrie is hier erg blij mee. Zij besteden miljoenen euro’s per jaar aan research om het tegendeel te bewijzen.

Over één ding zijn alle wetenschappers het echter wel eens: suiker hebt u niet nodig! We kunnen niet zonder essentiële vetten en eiwitten. Ook koolhydraten zijn belangrijk, want vooral voor uw hersenen is dit de enige energiebron. Maar suiker hebt u dus niet nodig.

Voor de mensen die nog denken dat bewerkte suiker geen probleem is zolang u maar genoeg beweegt en gevarieerd eet, is er een ongecompliceerd feit: bewerkte suiker is een totaal overbodige voedselbron, hoe groot uw behoefte ook is. Het zijn alleen maar extra lege calorieën waar uw lichaam geen raad mee weet.

8 Tips om zo min mogelijk (verborgen) suiker binnen te krijgen

Wat kun jij zelf doen om (verborgen) suiker zo veel mogelijk te beperken?

  • Eet zoveel mogelijk verse producten
  • Beperk voorverpakte en bewerkte voedingsmiddelen (pakjes, zakjes, kant- en klare maaltijden en –mixen)
  • Beperk brood, ontbijtgranen en ‘witte’ granen, zoals pasta, rijst, etc.
  • Lees altijd het etiket
  • Eet maximaal twee stuks fruit per dag; eet de hele vrucht, met vezels
  • Beperk vruchtensappen, frisdranken, limonades, diksappen en alcohol
  • Beperk (zelfgemaakte) smoothies die alleen uit fruit bestaan
  • Neem geen kunstmatige zoetstoffen! Uit recent onderzoek blijkt dat u van zoetjes juist meer gaat eten. Ze geven, in tegenstelling tot glucose, geen verzadigingsgevoel. Uw behoefte naar (zoet) eten blijft bestaan, waardoor u nog meer gaat eten …

 

Heb jij een candida?

Wil jij weten of suiker bij jou al een overgroei heeft gecreëerd aan candida?

 

Comments

comments


 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software