20 Tips om obstipatie aan te pakken

Gaat u telkens de strijd aan om uw ontlasting kwijt te kunnen? En is het toiletbezoek voor u daarom altijd een drama? Obstipatie is een heel vervelend probleem. U krijgt er een opgezette buik van, een vol gevoel en buikpijn. Hebt u al van alles geprobeerd om er vanaf te komen zonder gewenst resultaat? Niet getreurd! Obstipatie kunt u effectief en definitief aanpakken.


20 tips om obstipatie aan te pakken


Meer dan de helft van mijn cliënten heeft te maken met obstipatie, ook wel ‘constipatie’ of ‘verstopping’ genoemd. Bij candida komt obstipatie dikwijls voor, al dan niet afgewisseld met diarree.
Het advies dat u meestal krijgt is “meer water drinken, meer bewegen en vezelrijke voeding eten”. Ook wordt “probiotica” aangeraden. Deze maatregelen zijn echter niet doeltreffend (genoeg), wilt u (chronische) obstipatie succesvol aanpakken. Integendeel! Van vezelrijk voedsel krijgt u alleen maar meer klachten van winderigheid.
Obstipatie is meestal een teken dat uw microbioom (darmflora) uit balans is. Dan helpen alleen water drinken, meer bewegen en/of probiotica slikken onvoldoende. Er zijn meer adequate acties nodig om uw microbioom in balans te krijgen.

Wilt u meedoen met een heel klein onderzoekje?

Via de poll hieronder kunt aangeven hoe vaak u een ‘grote boodschap’ doet. Uiteraard is dit geheel anoniem.
Na het verzenden van uw keuze krijgt u hieronder automatisch een overzicht van alle ingevulde keuzes tot nu toe.
 

 

Wat is obstipatie?

Obstipatie wordt ook wel ‘verstopping’ of ‘constipatie’ genoemd. Wanneer u slechts één of enkele malen per week ontlasting produceert, is er sprake van verstopping. Gemiddeld genomen is 1 à 2 maal per dag poepen gezond.
Bij een gezonde spijsvertering is de duur van kauwen tot ontlasting produceren 12 tot 24 uur. Bij obstipatie kan dit 2 tot 6 dagen zijn.
Bij obstipatie kan de ontlasting hard, droog of keutelvormig zijn. Ook kan obstipatie afgewisseld worden met zachte poep in dunne slierten of diarree. Dit soort ontlasting is “overloop”, dat tussen de samengeperste ontlasting wordt door geperst, die soms wel maanden in de darm blijft zitten. In dit geval is er sprake van ernstige obstipatie.

Hoe ontstaat obstipatie?

Obstipatie is vaak het gevolg van een disfunctionerend microbioom (darmflora). De goede darmbacteriën hebben plaatsgemaakt voor ‘foute’ bacteriën, gisten en schimmels (candida!). Deze produceren gassen welke leiden tot winderigheid. De gevormde gassen zorgen ervoor dat uw ontlasting trager door het darmkanaal beweegt. De problemen nemen toe met het ouder worden.
De goede darmbacteriën zorgen normaliter voor een goede vorming van ontlasting. Ze produceren allerlei stoffen die de dikke darmwand stimuleert om slijm te vormen dat dient als smeermiddel, waardoor de ontlasting makkelijk naar buiten komt.

Oorzaken van obstipatie

Obstipatie is meestal een teken van een verstoord microbioom. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is er sprake van een combinatie van factoren, zoals:

  • Ongezonde voeding (suiker, zetmeel, transvet, chemische toevoegingen zoals geur-, kleur- en smaakstoffen)
  • Voedselintoleranties (gluten, tarwe, lactose (koemelksuiker), caseïne (koemelkeiwit), ei, soja)
  • Candida
  • Parasieten
  • Onvoldoende maagzuur
  • Tekort aan magnesium
  • Medicijnen (antidepressiva, bloeddrukverlagende middelen, ontstekingsremmers, antihistaminica, ijzerpreparaten, maagzuurremmers, langdurig gebruik van laxeermiddelen)
  • Te weinig water drinken
  • Te weinig beweging

Andere mogelijke oorzaken van obstipatie kunnen zijn:

  • Hogere leeftijd
  • Trage schildklier
  • Dikke darmkanker
  • Verminderde prikkeloverdracht in de endeldarm
  • Aandoeningen van de bekkenbodemspieren
  • Zwangerschap
  • Neurologische aandoeningen

Deze worden hier verder buiten beschouwing gelaten.

Gevolgen van obstipatie

Om de ontlasting kwijt te raken is vaak lang persen nodig. Hierdoor kunnen aambeien en scheurtjes rondom de anus ontstaan. Het poepen kan dan zeer pijnlijk zijn en aanleiding geven om de ontlasting ‘meer op te houden’, waardoor de obstipatie verergert en u in een vicieuze cirkel terecht komt. Omgekeerd kunnen aambeien ook weer tot obstipatie leiden.
Verstopping wordt veel vaker dan diarree als zeer hinderlijk ervaren. Verstopping leidt dikwijls tot een vol gevoel en verminderde eetlust.
 
Obstipatie aanpakken

Waarom is obstipatie schadelijk voor jeuw gezondheid?

Obstipatie legt de basis voor allerlei spijsverteringsproblemen, inclusief dikke darmkanker en ophoping van giftige stoffen in uw dikke darm. De ‘foute’ darmbacteriën en candida schimmel produceren giftige stoffen, die in uw bloedbaan terechtkomen en zo uw gehele lichaam vergiftigen. Dit kan leiden tot een scala aan klachten, zoals:

  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • spier- en gewrichtsklachten
  • misselijkheid
  • slapeloosheid
  • hartkloppingen
  • het gevoel van watten in uw hoofd
  • etc.

Conclusie

Obstipatie is vaak een gevolg van een ongezonde leefstijl, waardoor uw microbioom verstoord raakt. Door een combinatie van ongezonde voeding, onjuist voedingsgedrag, eten dat niet bij u past, te weinig bewegen en het gebruik van allerlei middelen of medicijnen raakt uw microbioom uit balans.
Een persoonlijke voedingsanalyse kan hierbij helpen.

 

Obstipatie aanpakken

1. Persoonlijke aanpak is nodig

Om obstipatie effectief en definitief aan te pakken is het van belang dat u uw microbioom (darmflora) herstelt met persoonlijke maatregelen die op u van toepassing zijn, want elk microbioom is uniek. Wat voor u goed is kan voor een ander juist tegengesteld werken. Daarom begint een succesvolle aanpak van obstipatie bij een persoonlijke leefstijl en voedingsanalyse & advies met oog voor de (mogelijke) oorzaken, écht gezonde voeding, voeding die bij u past en ondersteuning van natuurlijke supplementen.
Naast persoonlijke maatregelen is er ook een aantal algemene do’s en dont’s die u kunnen helpen om uw stoelgang te verbeteren.

2. Onoplosbare graanvezels zijn niet de oplossing

Uit onderzoek blijkt dat onoplosbare graanvezels (mais, tarwe zemelen) geen invloed hebben op obstipatie. Ze geven juist een toename van gasvorming, verstopping en buikpijn. Dit komt doordat alleen het volume van de ontlasting toeneemt en niet de tijd waarin de ontlasting door het dikke darmkanaal passeert. Daarentegen blijkt dat wanneer u de granen uit de voeding haalt, de frequentie van de ontlasting toeneemt. Dit is verklaarbaar doordat onoplosbare graanvezels uw microbiooom niet herstellen, maar juist nog meer uit balans brengen met alle gevolgen van dien.

3. Groentevezels geven een goede stoelgang

Groente bevat vezels die niet leiden tot een toename van het volume van de ontlasting. Deze vezels dienen als voeding voor uw gezonde darmbacteriën, omdat deze ze verteren. Groentevezels leiden tot:

  • Groei van gezonde darmbacteriën
  • Opbouw van de slijmlaag van de darmwand
  • Bescherming tegen schadelijke ‘beestjes’ (bacteriën, parasieten, gisten, schimmels)
  • Toename van de darmbewegingen (voortstuwen en samentrekken)
  • Afname van de foute bacteriën en candida, waardoor minder gassen geproduceerd worden
  • Verminderen de kans op darmkanker

Groentevezels pakken dus de oorzaak aan van obstipatie, wanneer deze het gevolg is van een disbalans in uw microbioom (wat meestal het geval is).

Nog meer effectieve oplossingen

Wat kunt u nog meer doen om obstipatie te vóórkomen / verminderen, naast voldoende groente eten en graanvezels vermijden?

  1. Beperk suiker, zetmeel transvetten en chemische toevoegingen
  2. Eet zo puur en vers mogelijk
  3. Eet bij voorkeur biologisch (geen toegevoegde antibiotica en groeihormonen)
  4. Vermijd genetisch gemanipuleerd voedsel
  5. Vermijd voedingsmiddelen die u niet (goed) kan verdragen
  6. Beperk koffie, alcohol en zwarte thee
  7. Pak candida effectief aan
  8. Kauw goed
  9. Gebruik Keltisch zeezout om de productie van maagzuur te bevorderen
  10. Gebruik zo min mogelijk maagzuurremmers
  11. Sla uw ontbijt niet over
  12. Eet niet te weinig
  13. Drink minimaal 2 liter water per dag
  14. Voeg een beetje citroensap toe in een glas water vlak voor uw ontbijt
  15. Beweeg voldoende
  16. Gebruik desnoods een goed probiotica (zonder suiker!)
  17. Gebruik geen laxeermiddelen. Ze verlichten wel tijdelijk, maar pakken de oorzaak niet aan.

 

Hebt u ook regelmatig last van obstipatie?

Ik weet uit ervaring hoe vervelend het kan zijn en wil u daarom graag helpen!
Mijn persoonlijke voedingsanalyse kan het begin van een aanpak zijn of


Sabine Weites, orthomoleculair arts & sportinstructeur

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software