16 Tips voor gezonde ontlasting

Een onderwerp dat nooit ontbreekt in mijn spreekkamer is het ontlastingspatroon van mijn cliënt. Het is geen gemakkelijk onderwerp, veel cliënten voelen zich opgelaten wanneer hun poeppatroon ter sprake komt. Wanneer ik vraag hoe dit eruit ziet, krijg ik dikwijls het antwoord “Oh normaal”. Maar wat is normaal?


tips voor gezonde ontlasting


Ook zegt men vaak “dat weet ik niet, want wij hebben een modern toilet zonder plateau”. Cliënten nemen in zo’n geval geen moeite meer om achterom te kijken. En dat is jammer, want het is zeer zinvol. Je gezondheid wordt namelijk voor een groot deel bepaald door de gezondheid van je darmen. Je ontlasting zegt exact hoe goed jouw spijsvertering en darmen functioneren. En daarom is het belangrijk om je poep regelmatig te checken.

Welke vormen kan poep aannemen?

Je ontlasting kan verschillende vormen aannemen, van waterdunne diarree tot harde kleine keutels. De Bristol Stool Chart geeft een handig overzicht waarin je in één oogopslag kan zien of je spijsvertering gezond functioneert. Type 3, 4 en 5 vallen onder een gezonde spijsvertering. Type 4 is de optimale vorm.


tips voor gezonde ontlasting

Welke kleur kan poep hebben?

Poep kan verschillende kleuren hebben.

Licht bruin (ontkleurd) of zelfs wit

Dit duidt vaak op een tekort aan gal. Gal geeft namelijk de typische bruine kleur aan je ontlasting. Een gebrek aan gal kan komen door een productietekort of een afsluiting / obstructie in de galwegen, bijvoorbeeld ten gevolge van een galsteen.

Grijs

Veelal is ook hier sprake van een tekort aan gal, maar het kan ook veroorzaakt worden door gisting van voeding (bij een verstoorde darmflora, candida). Of doordat er onvoldoende spijsverteringsenzymen (lipase) afgegeven worden door de alvleesklier.

Groen

Dit kan heel normaal zijn wanneer je bijvoorbeeld spinazie hebt gegeten of superfoods, zoals chorella en spirulina. Ook kan het betekenen dat je teveel gal hebt dat te lang in je darmen blijft. Ook bacteriën zoals clostridium kunnen je ontlasting groen doen kleuren.

Geel

Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals ontstekingen van de galblaas en / of lever, een parasiet (Giardia Lamblia) of zelfs bij overmatig alcoholgebruik.

Rood

Is een normaal verschijnsel wanneer je bietjes hebt gegeten. Wanneer het helderrode (bloed)sporen zijn komen ze uit het laatste deel van je dikke darm. Dit kan dit duiden op aambeien, poliepen, een scheurtje bij de anus (fissuur) of zelfs kanker.

Zwart

Dit is een bijverschijnsel van obstipatie en bij de inname van ijzertabletten of overmatig alcoholgebruik. Ook kan het duiden op een bloeding hoger in je maagdarmstelsel, bijvoorbeeld bij een ontsteking of zweer in je maag.

Witte puntjes of streepjes

Meestal is er dan sprake van wormpjes, wat bij kinderen nogal eens voorkomt.

Wat is een ongezond poeppatroon?

Obstipatie

Dit is een veel vóórkomend probleem. Er is sprake van obstipatie wanneer je slechts één of enkele malen per week ontlasting produceert.
Onderliggende oorzaken hebben dikwijls te maken met een ongezonde leefstijl:

  • geraffineerde bewerkte voeding
  • onvoldoende lichaamsbeweging
  • te weinig water drinken, etc.

Dit resulteert in een verstoorde darmflora en darmwerking. Obstipatie is heel ongezond, doordat gifstoffen in de darm alsnog opgenomen worden in je lichaam.

Diarree

Dit komt vaak voor tijdens een buikgriep, maar het kan ook chronisch worden. Bepaalde voedselintoleranties kunnen dan de oorzaak zijn. Ook bij obstipatie kan diarree voorkomen doordat er ontlasting langs drupt, we spreken dan van overloop diarree.

Plakkerig of het ‘drijft’

Wanneer je jouw poep moeilijk kan wegspoelen of wanneer het blijft drijven, betekent dit dat het te veel vet bevat. Dit kan komen doordat je te veel vet eet (ook te veel noten valt hieronder) of dat je spijsvertering niet optimaal functioneert. Dit laatste kan een gevolg zijn van te weinig maagzuur waardoor er onvoldoende spijsverteringsenzymen vrijkomen of door een tekort aan productie van enzymen door de alvleesklier op zich.

Onverteerde voedselresten

Als je poep onverteerde voedselresten bevat, wil dat niet altijd zeggen dat je spijsvertering tekort schiet. Vaak is onvoldoende kauwen de oorzaak. Goed kauwen (minimaal 20 keer) is van belang voor een goede spijsvertering. Wanneer dit niet het probleem is dan kan het een gebrek aan maagzuur zijn en /of een verstoorde balans in je darmflora.

Sterke geur

Ontlasting mag wel ruiken, maar stinken is niet normaal. Flink geurende poep duidt meestal op een verstoorde spijsvertering in combinatie met een darmflora die uit balans is. Hierbij ontstaan rottings- en gistingsprocessen. Eiwitten en koolhydraten worden dan slechter verteerd, welke respectievelijk een zwavellucht (‘rotte eieren’) en een zure lucht veroorzaken.

Winderigheid

Normaliter laten we gemiddeld 10 – 15 windjes per dag. Hoe gezonder je eet, hoe minder dit zal zijn. Veel winden laten betekent dat je darmflora uit balans is. Dit kan heel veel verschillende oorzaken hebben.

Alarmsignalen

Veranderingen in je ontlastingspatroon kunnen een belangrijk signaal zijn van een (ernstige) onderliggende aandoening. Ga in ieder geval naar je huisarts bij de volgende symptomen:

  • Bloed en/of veel slijm bij de ontlasting
  • Zwart of wit/lichtbruin (ontkleurd) ontlasting
  • Frequent helder bloed bij de ontlasting
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies
  • Diarree in combinatie met koorts of aanhoudende diarree
  • Blijvende aandrang na je ontlasting

Dit hoeft niet te beteken dat er iets ernstigs aan de hand is, vaak is het iets onschuldigs. Toch kan er sprake zijn van een ernstiger aandoening, zeker wanneer je ouder bent dan 50 jaar.


 

Wat is gezonde poep?

Poep bestaat voor 50% uit (dode) darmbacteriën. De overige 50% bevat vocht, vezels, dode lichaamscellen, gal, eiwitten, vetten (o.a. cholesterol) en een klein beetje slijm.
Ik spreek bewust over ‘gezonde’ poep en niet over ‘normale’ poep. Wat ‘normaal’ is, is voor iedereen anders. Er zit veel variatie in. Bovendien heb ik het liever over een gezonde spijsvertering en poeppatroon, want poep alleen zegt onvoldoende over je gezondheid.

Wanneer is je poeppatroon gezond?

Een gezond poeppatroon heeft de volgende kenmerken:

  • Kleur: van een sigaar, pindakaas of melkchocolade
  • Geur: poep mag je best ruiken, maar stinken is afwijkend
  • Vorm: dikke worst tot zachte goed gevormde keutels
  • Frequentie: 1 – 3 keer per dag
  • Windjes laten: 10 – 15 per dag is normaal, echter hoe gezonder je bent hoe minder dit is

 

16 Tips om je poeppatroon gezonder te maken

Toiletgedrag

  1. Stel je toiletbezoek nooit uit, ook al ben je onderweg, op vakantie of elders. Natuurlijk poepen we het liefst thuis op ons eigen toilet, maar uitstellen heeft negatieve invloed op je gezondheid. Het leidt tot obstipatie en extra gifstoffen in je lichaam.
  2. Vind je andere toiletten vies? Zorg dan dat je altijd een speciaal gevormd papier bij je hebt in de vorm van een ‘toiletbril’. Deze kun je bij de drogisterij kopen. Leg deze op de bril en gooi het na afloop weg.
  3. Pers niet te hard, want dit kan aambeien veroorzaken. Een beetje mee persen is geen probleem. Neem altijd de tijd voor je toiletbezoek, zeker wanneer je last hebt van obstipatie. Ga rustig zitten, neem wat te lezen mee en probeer zo goed mogelijk te ontspannen.

Toilet houding

  1. Je darm ledigt zich het beste wanneer je je knieën iets optrekt of een krukje onder je voeten zet. Op deze manier neemt je darm een meer rechte vorm aan, zodat je ontlasting er gemakkelijker uitkomt.


goede toilethouding helpt gezonde ontlasting

Voeding

  1. Eet vers, puur en onbewerkt
  2. Eet veel vezels uit groente en fruit (maximaal 2 stuks per dag)
  3. Eet zeer beperkt glutenvrije granen
  4. Drink minimaal 2 liter water per dag
  5. Gebruik hierbij Keltisch zeezout
  6. Vermijd frisdrank
  7. Beperk alcohol en koffie

Eetgedrag

  1. Kauw goed
  2. Begin de dag met een glas lauw water + een beetje vers citroensap
  3. Drink niet later dan 20 minuten vóór de maaltijd en pas weer 1,5 uur erna
  4. Eet rustig, vermijd stress
  5. Doe minimaal 20 minuten over je maaltijd

 

Test je poepkennis!

Wil je na het lezen van deze blog je poepkennis testen? Doe dan de poepquiz (https://www.mlds.nl/poepquiz/). De Maag Lever en Darm Stichting (MLDS) heeft deze quiz ontworpen om meer aandacht te vragen voor darmkanker.

Wil je meedoen met een heel klein onderzoekje?

Via de poll hieronder kun je aangeven hoe jouw poep eruit ziet. Uiteraard is dit geheel anoniem.
Na het verzenden van je keuze krijg je hieronder automatisch een overzicht van alle ingevulde keuzes tot nu toe.




tips voor gezonde ontlasting

 

Ontevreden over je poeppatroon?


In mijn consulten bekijk ik het totale plaatje van mogelijke oorzaken: voeding, eventuele medische oorzaken, stress, etc.


Sabine Weites, orthomoleculair arts & sportinstructeur

 

Gerelateerde artikelen

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software