16 Tips om gezond én goedkoop te eten

Zoals je weet ben ik dol op een goede gezondheid en alles wat daarmee te maken heeft: gezonde voeding, effectieve supplementen, op een efficiënte manier sporten, voldoende slapen en regelmatig ontspannen. Met name wanneer ik de voordelen van een gezond eetpatroon met anderen deel, krijg ik vaak te horen dat gezonde voeding ‘duur’ is. Bovendien wil men niet urenlang in de keuken staan om met verse producten alles zelf klaar te maken. We gaan nog steeds voor het gemak.
Maar wat is ‘duur’? Kost een gezond eetpatroon inderdaad ook meer tijd? Is gezondheid wel in geld uit te drukken?


tips om gezond en goedkoop te eten


Meestal sta je er niet bewust bij stil, je gezondheid en hoe je hiermee omgaat. Pas op het moment dat je het kwijt bent, realiseer je je dat je gezondheid je allerbelangrijkste bezit is. daarom is het van belang dat je er zorgvuldig mee omgaat. Je hebt maar één lichaam waar je je hele leven mee moet doen, wees er zuinig op.

Gezonde voeding hoeft niet duur te zijn

Biologisch eten, verse groenten, allergenenvrije producten, kokosolie, etc. zijn in aanschaf inderdaad duurder dan (voor)verpakte etenswaren. Maar die investering in jezelf betaalt zich meer dan terug in je gezondheid: lekker in je vel en meer vitale levensjaren.
Heb je overigens wel eens bijgehouden wat je dagelijkse boodschappen kosten? Onbewust ben je meer geld kwijt dan je denkt. Vaak koop je veel meer dan er op je boodschappenlijstje staat, als je dit al hebt. De verleiding is groot om onder het motto “het is in de aanbieding” veel te veel (overbodige en vaak ongezonde) voedingsmiddelen te kopen.
Wanneer je voor ‘echte’ voeding gaat, voed je jezelf, heb je minder honger en eet je dus minder. Hierdoor hoef je uiteindelijk minder in te kopen. Zo ben je echt niet duurder uit. Probeer het maar eens …

16 Tips voor een betaalbaar gezond en gemakkelijk voedingspatroon

Hieronder geef ik je tips om gezond én goedkoop te eten zonder dat het je veel extra tijd kost.

1. Maak een weekmenu

Een handig trucje om tijd en geld te besparen is het maken van een weekmenu. Plan voor de komende week dagelijks drie maaltijden plus tussendoortjes, zodat je niet telkens hoeft te bedenken wat je die dag zal gaan eten. Je bespaart jezelf onnodige verrassingen en veel (acute) stress en daardoor de kans dat je iets ongezonds gaat klaarmaken of kopen. Op deze manier kun je ook rekening houden met drukke dagen: op deze dagen plan je simpele gerechten of pas je tip 13 of 14 hieronder toe.
Bovendien, zo is mijn ervaring, gooi je met een weekmenu minder restjes eten weg. Goed voor je portemonnee en milieu. Je kan de restjes verwerken in de lunch van de volgende dag, zoals bijvoorbeeld bietjes en boontjes in een salade.

2. Maak er vervolgens een bijbehorend boodschappenlijstje bij

Het voordeel van een weekmenu is dat je exact weet wat je in huis wilt halen. Zo koop je alleen wat op je lijstje staat en wat je nodig hebt. Bovendien voorkóm je dat je in de verleiding komt en met allerlei overbodige (meestal ongezonde) zaken thuis komt.

3. Doe boodschappen met een volle maag

Ga nooit boodschappen doen wanneer je trek hebt. Je gaat geheid voor de bijl bij de ongezonde voedingsmiddelen of de lekkere aanbiedingen. Zorg dat je eerst eet en dan pas boodschappen gaat doen. En vergeet je boodschappenlijstje niet :-).

4. Ga naar de markt


Groenten, fruit, noten en zaden zijn op de markt vaak goedkoper dan in de supermarkt. Met name wanneer je ‘tegen sluitingstijd’ gaat. De verkopers willen dan maar al te graag van hun (verse) producten af. Nadeel is wel dat groente en fruit van de markt regelmatig korter houdbaar zijn. Koop dan niet teveel in één keer of kook het gelijk en vries het in.

tips om goedkoop en gezond te eten

 

5. Koop ‘hele’ groenten en fruit

Om te voorkómen dat groenten en fruit snel vergaan is het verstandig om ‘hele’ stukken groenten en fruit te kopen. Bovendien zijn deze een stuk goedkoper dan de ‘voorgesneden’ groenten en fruit.

6. Ga voor (lokale) seizoenproducten

Groente en fruit van de boer om de hoek zijn vaak niet alleen goedkoper, maar ook veel verser. Niet-Nederlandse groente en fruit worden vaak onrijp geoogst en hebben een lange reis achter de rug, waardoor ze veel minder gezonde voedingsstoffen bevatten.

7. Ingevroren groente en fruit zijn ook oké

Sommige groenten en fruit kun je ook heel goed uit de vriezer kopen. Ze worden rijp geoogst en vrijwel direct ingevroren, waardoor ze hun voedingswaarde grotendeels behouden. Bovendien zijn ze goed betaalbaar. Voorbeelden zijn: bosbessen, frambozen, bramen, sugar snaps, doperwtjes, etc.

8. Koop geen bewerkte voedingsmiddelen

Beperk de aanschaf van voedingsmiddelen in de vorm van pakjes, zakjes, potjes, chips, snoep, kant-en-klaar maaltijden, etc. Deze heb je echt niet nodig, je vult jezelf, maar voed je niet. Wanneer je gezond eet, dus vers en puur en zoveel mogelijk zelf klaarmaakt, krijg je gezonde voedingsstoffen binnen. Hierdoor houd je balans in je lichaam, in je microbioom (darmflora) en in je hormoonhuishouding. Daardoor werken je honger-, verzadigings-, stress- en suikerhormoon beter en krijg je geen ‘lekkere trek’. Daardoor bespaar je geld, wat je weer kan gebruiken voor gezonde producten.

 

“Een gezond lichaam vol energie is onbetaalbaar”

 

9. Koop slim in

  • Koop grote verpakkingen. Deze zijn in verhouding goedkoper. Voorbeelden zijn: plantaardige melksoorten per 12 pakken. Hierbij krijg je 5% korting (bij Gezondheidswinkel G&W en Ekoplaza)
  • Online producten bij Pit&pit (www.pit-pit.com), b.v. kruiden, specerijen, glutenvrije granen. Hoe groter de verpakking, hoe goedkoper de prijs per kilo.

10. Let op aanbiedingen

Bespaar op de kosten van (duurdere) gezonde voedingsmiddelen door te letten op aanbiedingen. Met name producten die langer houdbaar zijn, kun je zo voordelig inslaan. Denk hierbij ook aan voedingsmiddelen die je kan invriezen, zoals biologisch vlees, gevogelte en vis.

11. Beperk het kopen van dure ‘superfoods’

Vaak wordt bij gezonde voeding gedacht aan ‘superfoods’. Deze zijn inderdaad (veel) duurder en de vraag is of je deze nodig hebt. Naar mijn mening niet, ze kunnen voor jou zelfs averechts werken. Wanneer je deze niet goed kan verdragen, kunnen ze allerlei maag-darmklachten geven.

12. Ga met contact geld boodschappen doen

Wanneer je van tevoren geld pint, weet je wat je maximaal wilt en kan besteden. Je voorkómt op deze manier dat je verleid wordt om onnodige (meestal) ongezonde voedingsmiddelen te kopen.

13. Bereid grotere porties

Wanneer je meer groente kookt of bijvoorbeeld kip bakt, kun je deze de volgende dag weer gebruiken in een lekkere lunch. Neem die lunch dan b.v. mee naar je werk, zo voorkóm je dat je in de kantine in de verleiding komt om een vette hap te nemen. Bovendien ben je goedkoper uit.

14. Maak meerdere maaltijden tegelijk klaar

Soep koken kun je prima doen samen met het bereiden van je (avond)maaltijd. Soep kun je ook heel goed koud eten (b.v. deze groene soep). Neem het mee als lunch of vries het in, zo heb je altijd een gezonde maaltijd achter de hand.

15. Maak zo veel mogelijk zelf

Veel voedingsmiddelen lenen zich prima om door jou zelf gemaakt te worden. Denk hierbij aan crackers, brood, sauzen, soepen, etc. Maak een grote portie, zodat je niet elke week in de keuken hoeft te staan.
Zelfgemaakt brood kun je prima in plakjes invriezen. Het is niet alleen veel lekkerder, maar ook gezonder, omdat het geen overbodige suiker, zout en kunstmatige toevoegingen bevat.

16. Houd overzicht in je uitgaven aan boodschappen

  • Op het internet zijn hiervoor allerlei hulpmiddelen te vinden (zoek b.v. op “huishoudboekje”). Hierin kun je digitaal bijhouden wat je per week aan boodschappen (en andere uitgaven) kwijt bent.
  • Of houd je uitgaven op de ‘ouderwetse’ manier bij, door ze op te schrijven in een schrift.

Wanneer je nú investeert in je gezondheid door middel van gezonde voeding, heb je daar jarenlang plezier van. Je voedt jezelf niet alleen beter, het scheelt je ook in de portemonnee op de lange termijn. Doordat je gezonder bent, maak je veel minder kosten voor artsen, medicijnen, zorgverzekeringspremie, etc. Tel uit je winst!

Zelf aan de slag

Ik ben benieuwd welke van bovenstaande tips jij het meest nuttig vond en die je meteen ‘morgen’ kan toepassen. Vink deze tip(s) hieronder aan.
Na het verzenden van jouw keuzes zie je direct wat anderen hebben gekozen.
 

 

Zoeken op deze site

Villa Vital Fuerteventura

7-daagse vakantie
Wandelen + yoga

Luxe accommodatie

Kleine groep

Lees meer >>>

Powered by WishList Member - Membership Software